ďťż
323F '96 1,5DOHC 16V (BA) korek paliwa z odpowietrzeniem czy szczelny





krzychu - 13 lis 2004 19:53
Witam

mam pytanie jak w temacie

poprzednia właścicielka musiała zostawić korek na dystrybutorze albo dachu :/

kupiłem korek uniwersalny na BP i teraz pojawia się problem

więc: we wlewie jest klapka, która normalnie jest zamknieta chroniąc dostęp do baku ale tylko w teorii bo zbiera sie tam woda i spływa mimo wszystko.

obok tej klapki jest taka prostokątna "szpara"

i teraz pytanie właściwe, czy korek ma być szczelny a odpowietrzaniem zbiornika zajmie się ta szpara czy też może szpara nic nie robi a odpowietrzanie ma zapewniać "dziurawy" korek.

korek uniwersalny jest taki że jak go docisnę żeby było szczelnie to prawdopodobnie otwiera tą klapkę która chroni dostępu do baku (nie widzę tego ale sądząc po długości korka to tak jest)

z testów wynika:
jak korek docisnąłem do końca uszczelniając to jak przed tankowianiem rozszczelniłem to dał się słyszeć syk zasysanego powietrza

wsutek testów spalanie z 7,3 skoczyło na 9,5l/100km

wie ktoś jak to powinno wyglądać (teoria/praktyka)

Przy okazji jeżeli ktoś wie gdzie za ludzkie pieniądze w okolicach Tychów mógłbym nabyć oryginalny/zamiennik korek wlewu paliwa do ww auta byłbym wdzięczny.

już wkrótce podziele się fotami oraz doświadczeniami (posiadam od sierpnia zrobiłem około 3-4 kkm)

pozdro




Vel Mario - 13 lis 2004 21:58
Też miałem ten problem , żonka tankowała i gdzieś się jej zapodział koreczek , kupiłem jak ty uniwersalny (swoją drogą badziewie nie z tej ziemi) od tamtej pory zwiększyło się spalanie i jechało wachą podczas jazdy. Po obejrzeniu korka po pewnym czasie stwierdziłem że opiera się dolna częścią o wymienioną przez ciebie klapkę i otwór który ona zatyka, przez to guma w górnej części korka nie przylegała do górnej części wlewu co powodowało prawdopodobnie parowanie wachy a idąc dalej większe zużycie Pb i odorek. No więc wziołem noża i pochlastałem go trochę od dołu, to znaczy pozcinałem skrzydełka żeby nie dotykał do dolnej części wlewu. Smrodek wachy zniknął , co do spalania to jeszcze nie sprawdzałem. Wniosek : Górna część wlewu super szczelna , odpowietrzenie przez ten otworek z boku (w środku wlewu). Gdzieś czytałem że w zbiorniku powinno być zachowane pewne podwyższone ciśnienie i sterują tym odpowiednie zawory odpowietrzające.
Gdybyś gdzieś dostał oryginalny koreczek to też chętnie bym również nabył .
Pozdrówko
PS. żonce już zeszła opuchlizna z oka



marek - 14 lis 2004 0:34
IM Rydygiera 8 wawa. Tam są korki oryginalne, sam kupowałem.



LUP - 14 lis 2004 6:29
Też mi syczy przy odkręcaniu korka do tankowania (323C,1.5) i to b.długo ,lecz nie wiem czy powietrze zasysa czy odwrotnie -wydaje się logiczne że zasysa bo zwiększa się pusta przestrzeń wraz z ubywaniem paliwa.Czy to normalne? i czy ma wpływ na spalanie?Może ktoś to przerabiał.




Koval - 14 lis 2004 9:42
Ja też kupiłem 323F z korkiem uniwersalnym ale szybko dokupiłem używkę ori za 30pln, z tego co mi wiadomo to korek ma być szczelny, a syczenie jest normalne.



marek - 14 lis 2004 11:02

korek ma być szczelny, a syczenie jest normalne.




Vel Mario - 14 lis 2004 15:38

IM Rydygiera 8 wawa. Tam są korki oryginalne, sam kupowałem.

A ile taki koreczek na Rydygiera kosztuje ?



Krasnal - 14 lis 2004 15:38
potwierdzam



marek - 14 lis 2004 16:55

ile taki koreczek na Rydygiera kosztuje

92.83 brutto w październiku 2003



Vel Mario - 14 lis 2004 17:02
szok



Długi - 14 lis 2004 18:28
W zbiorniku jest nadciśnienie, korek musi być szczelny bo jest częścią systemu EVAP
pzdr



tco_tm - 15 lis 2004 5:18

W zbiorniku jest nadciśnienie
Podcisnienie, dokladnie rzecz ujmujac


korek ma być szczelny, a syczenie jest normalne.




Vel Mario - 15 lis 2004 6:15
A co z korkami uniwersalnymi, nie mają żadnych zaworów, a czy benzyna parujac nie wytwarza dodatkowego ciśnienia, wlej benzyny do plastikowego baniaka zobaczysz jak spuchnie ?



tco_tm - 15 lis 2004 7:21

A co z korkami uniwersalnymi, nie mają żadnych zaworów, a czy benzyna parujac nie wytwarza dodatkowego ciśnienia, wlej benzyny do plastikowego baniaka zobaczysz jak spuchnie
Te korki nie nadaja sie do wspolczesnych samochodow.



Długi - 15 lis 2004 7:23

Długi napisał:
W zbiorniku jest nadciśnienie

Podcisnienie, dokladnie rzecz ujmujac

dokładnie , chyba byłem zmęczony



luca - 15 lis 2004 18:25
TCO, moim zdaniem, raczej bak by się "nie zapadł", chyba że byłby z plastiku.



tco_tm - 15 lis 2004 19:57

TCO, moim zdaniem, raczej bak by się "nie zapadł", chyba że byłby z plastiku.
Akurat dla tego przykladu bak w amerykanskich mazdach jest plastikowy. Co do jego sztywnosci, to nie jestem pewien czy jest duzo mniejsza od baku stalowego.

Co do zapadniecia, to chyba bys sie zdziwil. Silnik o pojemnosci okolo 2.0l potrafi wytworzyc przy bardzo wysokich obrotach i przytkanym filtrze powietrza podcisnienie rzedu 70cm slupa wody. Wyobraz sobie teraz to obciazenie dzialajace z kazdej strony na bak.



luca - 15 lis 2004 20:04
Przelicz mi to na jakieś normalne jednostki, bo dla mnie słup wody to abstrakcja
Myślę, że spokojnie taki bak wytrzymałby ok -1 bar.



tco_tm - 15 lis 2004 20:13

-1 bar

1 bar, to jest okolo 1kg na 1cm^2. Bak w rzucie poziomym moze miec powierzchnie okolo 5000cm^2 (nie dosc, ze pomijam boczne scianki, to jeszcze mysle, ze powierzchnia rzutu jest i tak wieksza). Mowisz, ze postawisz na baku 10 ton, a on nawet nie drgnie?

70cm slupa wody to okolo 70g na 1cm^2.



luca - 15 lis 2004 22:18
Ok może inaczej. Jak podłączysz pompe próźniową, która wytwarza -1 bar to myśle, że na luzie zbiornik to wytrzyma.



tco_tm - 15 lis 2004 22:24

Ok może inaczej. Jak podłączysz pompe próźniową, która wytwarza -1 bar to myśle, że na luzie zbiornik to wytrzyma.
Jesli tak uwazasz, to musisz zgodzic sie z tym, ze zeskakujac na bak z pewnej wysokosci tez nie spowodujesz jego zgniecenia. Nie chce mi sie liczyc, ale uderzajac musisz miec przyspieszenie ujemne takie, jakbys wazyl okolo 500kg.

Pewnie ciezko w to uwierzyc, ale gdyby nie bylo potrzeby regulowania cisnienia, to ani zbiornik weglowy, ani korek nie mialby takich zaworow.

Inny przyklad: Napelniasz woda debowa beczke ze stalowymi okuciami i szczelnie ja zamykasz, nie pozostawiajac wewnatrz powietrza. Do wieka pionowo wstawiasz rurke o malutkiej srednicy i dlugosci kilku metrow - w rurce zmiesci sie okolo 2 litrow wody. Jak myslisz, co stanie sie z beczka po zalaniu rurki woda?



luca - 15 lis 2004 22:33
Tco ale gdybym przy spadlku miał przyspieszenie ujemne to raczej bym hamował, zatem ciężar by malał?
Co do pompki próżniowej. Ciśnienie w granicach -0,4 bara jest w stanie wytworzyć zwykła pompka wodna, i generalnie pracując na takiej pompce, np. robiąc destylacje pod zmniejszonym ciśnieniem wcale nie potrzeba super mega grubego szkła. Rzekłbym nawet że odbieralniki mają bardzo cienkie ścianki, co nie zmienia faktu, że muszą być one okrągłodenne.



Holly - 15 lis 2004 22:36
wprawdzie mam inna efke ale w instrukcji jest ze moze syczec



tco_tm - 15 lis 2004 22:48

Tco ale gdybym przy spadlku miał przyspieszenie ujemne to raczej bym hamował
W momencie _uderzenia_ napisalem.


Ciśnienie w granicach -0,4 bara jest w stanie wytworzyć zwykła pompka wodna, i generalnie pracując na takiej pompce, np. robiąc destylacje pod zmniejszonym ciśnieniem wcale nie potrzeba super mega grubego szkła. Rzekłbym nawet że odbieralniki mają bardzo cienkie ścianki, co nie zmienia faktu, że muszą być one okrągłodenne.
Nie wiem jak to dokladnie wyglada, ale 0.4 bara to 400g na 1cm kwadratowy. To jest naprawde duze cisnienie. Okragla powloka najlepiej ze wszystkiego co mozna wymyslec znosi sily dzialajace prostopadle do jej powierzchni (czyli dokladnie przypadek naczynia pod cisnieniem).

Jesli sie nie myle, to 1 bar odpowiada mniej wiecej normalnemu cisnieniu atmosferycznemu. Mowisz, ze -1bar (czyli proznia) to nie duzo? Wewnatrz twojego ciala panuje normalne cisnienie atmosferyczne, chcialbys z nim znalezc sie w prozni...?



luca - 16 lis 2004 8:24
TCO organizm ludzki to akurat nienajlepszy przykład, ale w ramach eksperymentu możemy kiedyś podłączyć uszczelniony zbiornik paliwa do pompki próżniowej z manometrem i zbadać efekt



artus - 17 lis 2004 19:28

częścią systemu EVAP
System ten reguluje określone podciśnienie w zbiorniku
Taki sam system zastosowany jest w Marynarce w zbiornikach rozchodowych paliwa lekkiego(oleju napędowego IDS) oraz w łodziach motorowych ze stacjonarnymi zbiornikami paliwa. Ma na celu uniknięcie gromadzenia się opar paliwa i ewentualnego wybuchu. Zamontowane zawory sterujące mają na celu utrzymanie podciśnienia w czasie pracy silnika (mechanizmu) a w czasie postoju "upuszczają" nadciśnienie.
To tak w skrócie



bojownik - 25 mar 2008 12:44
Chłopaki, z góry przepraszam za wykopaliska ale w szukajce wywaliło taki temat więc nie ma sensu zakładać nowego. Otóż zgubiłem korek

Czy taki korek/zamiennik będzie odpowiedni do mojej 626 GF?

http://www.allegro.pl/show_item.php?item=334194701

Czy lepiej kupić oryginalny używany?



Radek89 - 25 mar 2008 13:20
oferuje fajne korki toczone z teflonu, na wymiar identyczny do orginalnego z uszczelką i odpowietrznikiem jak fabryczny. Sam mam taki bo swój zgubiłem i wszystko jest ok. Mój tato wykonuje takie różności z teflonu, czy metalu - także jak coś trzeba to pisać można na GG :

6450304

pozdrawiam