Błędy układu abs i przepalone kontrolki (poszukiwanie części zamiennych)
baniakjr - 15 kwi 2009 15:55
Witam,
Niedawno kupiłem mazdę 323f BJ sprowadzaną z Niemiec. Z pozoru autko było super ale jak się okazało dwa wtryski były upalone i pare innych rzeczy.Generalnie nadal ma lepsze i gorsze dni, ale nie to jest tematem tego postu. Otóż zacząłem czytać o tym samochodziku i dowiedziałem się, że kontrolki tcs i abs powinny się zapalać na chwile przy przekręceniu kluczyka. A u mnie nic. Tak więc postanowiłem sprawdzić czy żarówki kontrolek są ok. Ku mojemu zdziwieniu w ogóle ich nie było.Tu pytanie pierwsze:
Potrzebuje nie tylko żarówki ale i te plastikowe gniazdka (są one oznaczone Toshiba v-2)
Gdzie można coś takiego kupić poza ASO? Wymienić umiem i nie zamierzam płacić kilka razy więcej tylko dlatego że to ASO?
No więc kontynuując historie.poprzekładałem żarówki z innych kontrolek i okazało się, że wszystkie się świecą ciagle i nie gasną. Doczytałem że to poroblem z modułem ABS/TCS.Moje drugie pytanie to:
Czy sczytanie błędów i wykasowanie ich może pomóc, czy też definitywnie moduł do wymiany?
Jeśli tak to gdzie on (w samochodzie) jest oraz na co zwracać uwagę kupując go (tylko marke i model, typ silnika)? Czy pozostaje mi tylko ASO?
no i wreszcie ostatnie pytanie czy ktoś zna jakieś fajne miejsce na terenie śląska gdzie można kupić części do mazdy np. taki moduł? Jakiś szrot lub coś w tym stylu.
Przy odpowiedziach proszę o wzięcie pod uwagę, że jestem zupełnym laikiem, choć coś potrafię zrobić. A dostępne metody to zupełnie domowe.
Borys - 15 kwi 2009 17:02
Na początek odczytaj błędy, masz wersę przed liftem, więc zrobisz to samemu urządzeniem za 2 zł (wpisz w wyszukiwarkę "odczyt błędów" a znajdzisz). Oprawki i żarówki w sklepie elektronicznym dostaniesz. Jeśli bedziesz miał wyniki testu, to prawdopodobnie padł ci ktoryś z czujników ABSu, ale można go dostać choćby na allegro, oczywiście w ASO też
Witamy na forum, troche popraw temat, żebt był opis problemu a nie tak hasłowo uzupełnij profil
karmazyn33 - 15 kwi 2009 19:15
No więc kontynuując historie.poprzekładałem żarówki z innych kontrolek i okazało się, że wszystkie się świecą ciagle i nie gasną. Doczytałem że to poroblem z modułem ABS/TCS.gdzie i jak doczytałeś że to moduł?????
żarówki były wyjęte bo skoro cały czas świecą to znaczy najprędzej walnięty czujnik przy kole od ABSu i wg mnie będzie to lewy [jaki?] czujnik , ale sprawdz tak jak Borys proponuje , a gość wyjoł żarówki i wszystko jest spoko można auto sprzedać po normalnej cenie bez targowania na niedziałający ABS/TCS
baniakjr - 15 kwi 2009 19:42
Hmm.ok wielkie dzięki za odpowiedź i zarazem trochę pocieszenia, może da się to naprawić w miarę tanio. Jutro obejrzę parę sklepów poszukam żaróweczek i LED do odczytu kodu błędu bo rezystorek nawet mam odpowiedni pod ręką.
Co do tego gdzie doczytałem że to moduł to w sumie już nie wiem:D Pewnie źle zrozumiałem jakąś wypowiedź na temat abs/tcs i świecących kontrolek.
baniakjr - 16 kwi 2009 18:12
No dobra dziś skonstruowałem tester kodów błędu (ach ta szumna nazwa) i wziąłem moją madzie na przesłuchanie. Wymigała się trzema kodami błędu.
13 -> z tego co znalazłem to czujnik obrotów koła PT (czyli nie lewy )
47
82
ale tych dwóch kolejnych nie znalazłem Może jakaś podpowiedź gdzie szukać albo najlepiej odpowiedź
No i wracając do kontrolek, nie działa mi wskaźnik otwartych drzwi (ten na obrotomierzu) wie ktoś jak się do niego dostać , żeby żarówkę sprawdzić. muszę jakoś wykręcić obrotomierz? Bo od tyłu panelu nie ma dostępu tak jak do innych.
Borys - 16 kwi 2009 18:17
No i wracając do kontrolek, nie działa mi wskaźnik otwartych drzwi (ten na obrotomierzu) wie ktoś jak się do niego dostać , żeby żarówkę sprawdzić. muszę jakoś wykręcić obrotomierz? Bo od tyłu panelu nie ma dostępu tak jak do innych.możesz wykręcać zegary, ale u mnie też nie ma tej kontrolki nie wszystkie tam mają działać, poczytaj
TEN temat.
skasowałeś błędy i powtórzyłeś czy czasem nie jakieś stare błędy (faktycznie tych nr nie ma )
EDIT: 47 to powtórzenie 13 czyli PT
baniakjr - 16 kwi 2009 18:31
Jeśli błędy abs kasuje się tak samo jak silnika czyli odłączam akumulator i trzymam hamulec to tak skasowałem (błędy które mi pokazywał na silniku zniknęły). No więc chyba nie są stare.
Co do kontrolek dzięki po przeczytaniu tego wątku dochodzę do wniosku, że tak kontrolka została tam wrzucona aby nas drażnić i jeśli ktoś ma ją działająca to tylko dlatego że ktoś przy tym grzebał (ale to oznacza, że da się to zrobić).
Hmm, 47 to powtórzenie 13. Dobrze widzieć to oznacza, że w najgorszym wypadku mam tylko 2 problemy.A może 82 to też powtórzenie?
Borys - 16 kwi 2009 18:42
Jeśli błędy abs kasuje się tak samo jak silnika czyli odłączam akumulator i trzymam hamulec to tak skasowałem (błędy które mi pokazywał na silniku zniknęły). No więc chyba nie są stare.zacytuje ci poradnik
11. Błędy ABS'u (Modele GF, GW, BJ, CP)
Co prawda nie dotyczy to tylko modeli z silnikiem diesla, ale chyba się w ogóle przyda. Kontrolka ABS we wskaźnikach nie "wystukuje" błędów (możliwe, że w niektórych modelach komputera tak się dzieje); ale należy zrobić to samemu w dość prosty sposób:
Włożyć w gnieździe diagnostycznym zworkę GND-TBS oraz próbnik z diody (dioda LED+rezystor 1kΩ) podłączona jedną nóżką do FBS a drugą nózką do PLUSA akumulatora. Po włączeniu zasilania (kluczykiem oczywiście) diodka zapali się, zgaśnie i po chwili będzie podawać kody. Długie impulsy oznaczają pierwszą cyfrę, krótkie drugą.
Przy np. uszkodzonym czujniku Lewym Tylnym pojawią się błędy: 14 (jedno długie, cztery krótkie mrugnięcia) oraz 48 (a nawet i 44) - wszystkie wynikają z uszkodzenia czujnika.
Najczęściej "padają" tylne czujniki (przeważnie lewe). Wynika to prawdopodobnie z temperatury (gorsze chłodzenie, przegrzewanie się czujników i w konsekwencji po czasie zwarcie lub przerwanie cewki).
W skrócie podaję najczęstsze kody:
11 - prawy przedni czujnik
12 - Lewy przedni
13 - prawy tylny
14 - lewy tylny
41/45 - prawa przednia koronka
42/46 - lewa przednia koronka
43/47 - prawa tylna
44/48 - lewa tylna
Jeżeli czujnik pada "powoli" to wtedy pojawia się też najczęściej "uszkodzenie" koronki ABS'u; nie oznacza to wcale uszkodzenia koronki, ale warto przy okazji sprawdzić czy ma 44 zęby
W przypadku uszkodzenia jednego czujnika a nawet dwóch komputer ABSu (w benzynowych wraz z TCS'em) potrafi jeszcze wygenerować poprawny sygnał prędkości, który rozprowadzony jest po elektronice - pomimo uszkodzenia czujników ciągle wskaźniki pokazują prędkość!
Kasowanie zapamiętanych błędów: podłączyć zworkę TBS-GND; włączyć kluczyk (nie odpalać!), poczekać na wszystkie kody, jak zacznie powtarzać (po pełnym wyświetleniu wszystkich kodów) nacisnąć hamulec 10x z częstotliwością mniejszą niż 1 sek.
Więcej danych w wątku:
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... 8&start=30Opis jak zabrać się do kodów błędów:
http://www.mazdaspeed.pl/web/warsztat/w ... .php?c=obd
baniakjr - 17 kwi 2009 21:08
Ok skasowałem kody i teraz wyrzuca tylko 13. Wielkie dzięki za pomoc. Teraz tylko szukać części. Te czujniki są tylko konkretnie do tego modelu czy są wspólne z innymi modelami mazdy?
A tak na marginesie ciekawe czym było to 82?