ďťż
Czujnik zmierzchu





wszczur - 14 maja 2009 19:54
jazda obowiazkowa na swiatlach przez 24 godziny a w mojej 5 sa trzy opcje wlacznika swiateł pozycje mijania i automat(czyli czujnik zmierzchu).
pytanie - jak przerobic czujnik zmierzchu aby caly czas widzial ciemnosc -czyli zawsze zalanczal swiatla i w dzien i w nocy
bylo by to najlepsze rozwiazanie poniewarz na automacie swiatla dzialaja tylko przy właczonym silniku, czyli nie musze montowac zadnych dziwnych urzadzen
jesli ktos wie jak cos takiego wykabinowac niech napisze




htb - 15 maja 2009 14:23
zakleic go np. kawalkiem tasmy



wszczur - 16 maja 2009 23:04
jak - na szybie
to zaczna sie włanczac wycieraczki- tak to przynajmniej reaguje jak zaslanie go reka

to moze ktos wie jak sie dostac do czujnika bo nie moge zdemontowac tej płytki elektronicznej. sa trzy wkrety ale po ich usunieciu dalej plytka sie bardzo mocno trzyma a nichcialbym czegos zpaprac a potem bulic



kika - 16 cze 2009 9:19
Czegoś nie rozumiem. Jeśli masz pozycję "auto" to w tej pozycji światła powinny się wyłączyć po wyłączeniu silnika. U mnie tak jest. Jeśli nie masz automatycznego wyłączania świateł a wyłącznik masz z taką pozycją, to najprawdopodobniej brak przekaźnika.




wszczur - 16 cze 2009 19:46
zgod siwatla gasną , ale tez nieodpala za dnia,tylko w nocy, wiec nic mi po funkcji auto poniewarz w dzien i tak musze recznie odpalic swiatla czyli przelaczyc z auto na normal



kika - 17 cze 2009 9:06
U mnie jest inaczej. Jeżeli wyłącznik ustawiony jest na "auto" to światła mijania włączają się bez względu na porę dnia. Jeśli jest jasno nie włącza się tylko oświetlenie tablicy i przycisków.
Możliwe że różnica jest związana z wersją. Moja piątka jest po facelitngu (produkcja 2008). Wydaje mi się że jest to kwestia przekaźnika-musisz zamontować inny przekaźnik.



gorylla - 17 cze 2009 9:35

Możliwe że różnica jest związana z wersją. Moja piątka jest po facelitngu (produkcja 2008).

Chyba masz rację. Ja mam piątkę w wersji TOP z 2007r. i jest dokładnie jak u wszczura- na auto za dnia swiatła nie świecą, tak więc funkcja czujnika zmierzchu całkowicie bezużyteczna.



kika - 17 cze 2009 9:58
Wszczur - jeśli w rozwiązaniu problemu mogę Ci coś jeszcze pomóc to dodam tylko że upieram się przy tym przekaźniku, gdyż miałem już auto które w tej samej pozycji wyłączników, raz włączało światła a raz nie. Wystarczyło tylko wsadzić przekaźnik lub go wyjąć. Oczywiście tamto auto nie miało czujnika świateł.



bredok - 18 cze 2009 8:46
Dziwne historie opowiadacie i tyle. Ja mam już drugą "5" z 2006 roku i światła zapalają się automatycznie i świecą ciągle bez względu na porę dnia (ustawione w trybie auto), zmienia się jedynie intensywność podświetlenia tablicy rozdzielczej. Podjedź do serwisu i zapytaj, bo jest to kwestia ustawienia tego na komputerze.



kika - 18 cze 2009 14:46
Intensywność podświetlenia tablicy rozdzielczej zmienia się pokrętłem na tablicy rozdzielczej a czujnik świateł jedynie włącza i wyłącza oświetlenie instrumentów w zależności od otoczenia.



bredok - 18 cze 2009 19:04
czyli intensywność jak się bardziej zastanowisz, obserwując wyświetlacz z radia i komputera... Dwa pozionmy: jaśniejszy wyświetlacz komputera i podświetlane są tylko wsyazkwki (ten jest za dnia), drugi przy którym podświetlenie panelu na którym znajduje się wyświetlacz komputera świeci mniej intensywnie (ciemniej w stosunku co do podświetlanego panelu za dnia) oraz podświetlane są zegary wraz z wszystkimi przełącznikami.

Dyskusja dotyczy automatycznego włączania świateł przez cała dobę i trzymajmy się tego.



wszczur - 18 cze 2009 19:44
no i to tez problem , dwu poziomowe podswietlenie komputera jak wlacze swiatla za dnia to wyswietlacz z automatu sie przyciemnia i powiem ze jast kiszka jak dobrze swiatlo sloneczne przyswieci
poza tym z tego co czytam to wizyty u mazdy nie unikne niech mi to wszystko po przestawiaja, bo ten uklad jest swietny, ale tylko w przypadku gdy jazda na swiatlach nie jest wymagana przez cala dobe. autko zostalo sprowadzone z francji i tam moze to sie sprawdzac, a unas nie. znowu modele wypuszczane na nasz rynek pewnie sa inaczej ustawiane i z tad ta rozbieznosc w postach u roznych uzytkownikow

dzieki za podpowiedzi i opinie pozdro



bredok - 18 cze 2009 21:28
Kolego nie chce mi się wierzyć, że nie da się ustawić tak by swiatła swieciły non stop bez ezględu na porę dnia. Nie będzie tutaj miało znaczenia skąd masz auto sprowadzone czy też z na jaki rynek jest przeznaczone. Mur, beton jest t kwestia podpięcia Madzi pod komputer i przestawienia tak by światełka świeciły ci tak jak sobie tego życzysz

Udanego i bezproblemowego użytkowania życzę,



gorylla - 19 cze 2009 6:45

Dziwne historie opowiadacie i tyle. Ja mam już drugą "5" z 2006 roku i światła zapalają się automatycznie i świecą ciągle bez względu na porę dnia (ustawione w trybie auto), zmienia się jedynie intensywność podświetlenia tablicy rozdzielczej.

Może i dziwne te historie w Twoim rozumieniu, ale prawdziwe. Skoro kilku userów ma identyczny problem, to zastanów się, czy wszyscy mogą się mylić, bo Ty masz inaczej?

Ja też mam auto z Francji i z czujnikiem światła jest dokładnie tak, jak u wszczura. Natomiast podświetlenie wskaźników przy kierownicy (zegary wskazówki) nieważne w jakim trybie jest za dnia prawie niewidoczne (nawet nie przyglądałem się, czy delikatnie świeci czy nawet nie), natomiast o zmierzchu czy w nocy intensywnieje (podkręcona jasność zegarów i czerwone wskazówki).

Podświetlenie deski (poza zegarami, czyli pasek info, przełączniki nawiewów itp.) wydaje mi się, że jest stałe, a intensywnośc tego można zmienić jedynie pokrętłem przy licznikach.

Może masz rację, w serwisie pewnie można to inaczej zestroić. Idealnym rozwiązaniem byłoby wtedy, gdyby tak jak w moim poprzednim Fiacie Panda- światła świeciły się na stałe w raz ustalonej pozycji (np. auto) i były włączane/wyłączane zapłonem.



htb - 19 cze 2009 7:14
Może też się wtrące Mam 5'tke po lifcie (2008) i przy ustawieniu przełącznika na Auto światła zapalają się oczywiście ale jak się zaczyna ściemniać. Jedyna różnica to taka że moja Madzia jest z dystrybucji na rynek niemiecki.



jarku007 - 19 cze 2009 7:47
Moja M5 2007 wersja Top pochodzi z rynku niemieckiego . <br>Nigdy nie używałem trybu auto ponieważ i tak u nas obowiązuje jazda całą dobę na światłach . <br>Obserwując ten temat postanowiłem wczoraj przełączyć na tryb auto . <br>Próba przeprowadzona za dnia około 17 ( dzień bardzo słoneczny ).<br>Więc tak <br>1. Światła główne ( xenony ) nie były zapalone (auta jadące z przeciwnej strony mrugały – brak świateł ). <br>2. Mając tryb auto nie załączą się światła przeciwmgielne .<br>3.Podświetlenie wskazników nie wiem czy jest bo praktycznie nic się nie zmieniło w podświetleniu zegarów jak i tunelu środkowego . <br><br>Oczywiście po zmroku wszystko się pięknie załącza .<br>Ta funkcja jest fajna , ale w przypadku że nie ma obowiązku jazdy przez całą dobę na światłach - a u nas ( i bardzo dobrze ) jest .



bredok - 19 cze 2009 11:03
Nie napisałem, że się mylą tylko, że nie chce mi się wierzyć, że nie da się przestawić włączania świateł tak by swieciły ciągle bezwzględu na pore dnia. Zapytajcie w serwisie.
Ojciec kiedyś miał Renault Lagune i dało się przestawić opcje zapalania świateł przy każdorazowym uruchomieniu silnika za pomocą podłączenie pod komputer. Tutaj podejrzewam iż jest analogcznie skoro jednym świecą non stop światła a innym nie.

gorylla nie gorączkuj się tak, bo nic złego nie miałem na myśli



htb - 19 cze 2009 11:22
Tryb Auto to przelaczenie sterowania swiatlami do czujnika zmierzchowego i ta nazwa czyjnika wyjasnia chyba wszystko. Mysle ze to ze komus po ustawieniu na Auto wlaczaja sie w dzien Xenony, czy zwykle swiatla ( zaleznie od wersji) po uruchomieniu silnika to raczej jakies kombinacje w elektryce raczej a nie przepprogramowanie.



gorylla - 19 cze 2009 12:52
bredok, nie gorączkuję się, tylko nie pisz, że coś jest dziwne, bo Ty w swoich dwóch piątkach z 2006r. miałeś inaczej. A może w ogóle nie miałeś czujnika zmierzchu? Bo to co piszesz jest według mnie dziwne. Po co byłby w takim razie czujnik zmierzchu, gdyby światła i tak miały palić się non stop. To bez sensu.

Inni co piszą o czujniku w znacznej większości mają wersję TOP, a z Twojej specyfikacji nie wiadomo nic o wersji. Zresztą sam nie wiem, w jakich wersjach czujnik był, a w jakich nie (a może standard w każdej)? Problem jest o tyle trudny, że ciężko znaleźć specyfikację zachodnich TOP-ów z silnikami 143km. W Polsce ich jeszcze oficjalnie nie sprzedają (na zamówienie). W ogóle rynek Mazd 5 w Polsce jest mocno, że tak powiem, zachodni, bo krajówek chyba jednak jest dość mało. Brak sieci sprzedaży dał się jednak we znaki. A o zachodnich specyfikacjach niezbyt wiele wiadomo (przynajmniej mi).

Powyższe posty udowadniają, że w różnych wersjach w różnych latach mogło to wyglądać inaczej. A htb to w ogóle wysunął śmiałą tezę, że włączanie na auto świateł za dnia to może być efektem jakichś przeróbek. Sam nie wiem, aż tak na piątkach się nie znam. Tym bardziej, że w moim mieście i okolicy nie ma innych .

Będąc w serwisie pytałem o pracę tego przełącznika i stwierdzili, że tak ma właśnie być. Niestety nie pytałem o możliwość przeprogramowania tego. Jak będę miał przegląd gdzieś koło jesieni to zapytam.



kika - 19 cze 2009 14:23
Ale rozgorzała dyskusja!!
Powtarzam się, ale po raz kolejny powiem że jest to najprawdopodobniej kwestia braku przekaźnika. Są to niewielkie urządzonka usytuowane pod maską w skrzynce z bezpiecznikami. W każdej piątce jest ich kilkanaście i kilka wolnych w zależności od wersji, a wersja jest zależna od kraju w którym auto ma być sprzedane.
Jeśli nie wierzycie że prąd do reflektorów idzie przez przekaźnik to otwórzcie sobie maskę (przy wyłączonym silniku) nachylcie się nad skrzynką z bezpiecznikami i niech wam ktoś włączy światła - usłyszycie "tyknięcie" przekaźnika przez który przeszedł prąd. Jak go wyciągniecie reflektory nie bądą świecić.
Wszczur - jeśli zgadzasz się z moim zdaniem przyślij zdjęcie swojej skrzynki z bezpiecznikami i porównamy!?



bredok - 19 cze 2009 15:32
A wg. mnie własnie się gorączkujesz... Wyluzuj chłopie.
Czujnik zmierzchu występował napewno od wersji Exclusive i w górę, natomiast czy w podstawowej był na pokładzie tego nie wiem. Posiadam obecnie wersję Top z xenonami, poprzednio też miałem Topa'a.


Po co byłby w takim razie czujnik zmierzchu, gdyby światła i tak miały palić się non stop. To bez sensu.

U mnie w trybie auto światła zapalają się przy włączonym zapłonie, a ów czujnik zmierzchowy pracuje jak "przyciemniacz deski rozdzielczej i wyświatlacza". Za dnia podświetlane są wskazówki zegarów, a wyświetlacz z komputera/radia świeci mocniej. Natomiast o zmierzchu zapalają się wszystkie wskaźniki, przełączniki itp. a wyświetlacz z komputera/radia świeci ciemniej niż za dnia.



wszczur - 19 cze 2009 21:20
no sory ale choc nie jestem specem to jest oczywiste od lat i nie musze robic fotek
chodzilo mi tylko czy zamiast wstawki z przekaznika , da sie to zalatwic za pomoca czujnika zmierzchu
jak swiatla sa ustawione na pracy z czujnikiem to jest wlasnie ok,tylko je czujnik wylancza za dnia ,a w nocy gasna gdy zgasze silnik i sie zapala gdy wlacze i to jest moj caly problem czy np. moze wystarczy zmostkowac jakies dwa przewody przy czyjniku, czy dostac sie do czujnika i w srodku zakleic jakis detektor swiatla , nie wiem ale jak by byla taka opcja to by bylo lepiej niz montowac jakies inne urzadzenia , bo po co mi ten czujnik, skoro i tak jezdzimy cala dobe na swiatlach



htb - 21 cze 2009 8:28
wszczur no wlasnie w Polsce zaden plus z posiadanie czujnika zmierzchowego bo i tak cala dobe mamy obowiazek jezdzic na swiatlach. dodatkowo w Mazdzie 5 jest on chyba umiejscowiony razem z czujnikiem deszczu u gory na szybie i nie bardzo jest co z nim zrobic, tzn. czyms zakleic bo bedzie to wygladalo delikatnie mowiac obciachowo W innych markach jest on inaczej zlokalizowanyi latwiej go zakleic kawalkiem tasmy i mamy porzadany efekt bez zadnych kombinacji w elektryce.



gorylla - 21 cze 2009 9:54

U mnie w trybie auto światła zapalają się przy włączonym zapłonie, a ów czujnik zmierzchowy pracuje jak "przyciemniacz deski rozdzielczej i wyświatlacza". Za dnia podświetlane są wskazówki zegarów, a wyświetlacz z komputera/radia świeci mocniej. Natomiast o zmierzchu zapalają się wszystkie wskaźniki, przełączniki itp. a wyświetlacz z komputera/radia świeci ciemniej niż za dnia.

U mnie jest tak samo, poza niezapalaniem świateł w dzień. A o reszcie co piszesz "przyciemniacz itd." zapewniam Cię, że nie o to chodzi w czujniku światła. Dopatrujesz się pozytywnych wątków ubocznych jego pracy, zapominając o wątku głównym, jakim jest ułatwienie życia użytkownikowi poprzez automatyczne włączanie/wyłączanie świateł. A prawda jest taka, że przy obecnych przepisach w Polsce to ułatwienie okazuje się zupełnym brakiem ułatwienia. Może nie problemem, bo zawsze można odpalić normal, ale na pewno nie ułatwieniem.

Może rzeczywiście jak pisał HTB masz zrobiony jakiś szacher-macher w pracy czujnika i może warto zrobić sobie coś podobnego?



htb - 21 cze 2009 11:01
W poprzednim samochodzie (corolla z 2002) nie mialem czujnika zmierzchowego, tylko pozycja normal. Ale gdy gasilem silnik swiatla nadal niestety swiecily i wlasnie w serwisie Toyoty robili taki myk, ze przelacznik moglem miec caly czas w pozycji normal a po wylaczeniu silnika swiatla rozniez gasly. Podejrzewam ze w przypadku Mazdy moze byc podobnie tyle ze "przekret" jest robiony dla pozycji Auto.



bredok - 24 cze 2009 18:56
gorylla przypierniczyłeś się do mnie tylko nie wiem dlaczego. Niczego sie nie dopatruje, za to ty doskonale ważysz każde słowo analizujac je po kilka razy! Mam wrażenie iż próbujesz uchodzić za najmądrzejszego. To może ja tobie przypomnę jaki jest temat:


Jazda obowiazkowa na swiatlach przez 24 godziny a w mojej 5 sa trzy opcje wlacznika swiateł pozycje mijania i automat(czyli czujnik zmierzchu).
pytanie - jak przerobic czujnik zmierzchu aby caly czas widzial ciemnosc -czyli zawsze zalanczal swiatla i w dzien i w nocy


Ja zatem opisałem, że u mnie czujnik zmierzchu cały czas widzi ciemność, a co za tym idzie widocznie istnieje taka możliwość by tak zrobić/przerobić/ustawić skoro u mnie tak właśnie to działa, a dodam iż jest to już druga piątka w wersji Top którą mam. Sam na własną rękę nic nie robiłem. Obecna Madzia pochodzi od pierwszego właściciela z Danii, a poprzednia którą miałem była z Austrii.

Tyle odemnie



gorylla - 25 cze 2009 7:19
Oj bredok, bredok...

Skoro tak się rzucasz, to może i ja przypomnę, skąd się wziął ten nasz OT.


Dziwne historie opowiadacie i tyle. Ja mam już drugą "5" z 2006 roku i światła zapalają się automatycznie i świecą ciągle bez względu na porę dnia (ustawione w trybie auto), zmienia się jedynie intensywność podświetlenia tablicy rozdzielczej.

Nie wiem i zupełnie tego nie rozumiem, czemu zabolała cię tak moja późniejsza uwaga, że inni mają ze światłami inaczej jak ty i nie powinieneś się dziwić.

Poza tym myślę, że twoje uwagi co do OT winienieś kierować nie tylko do mnie, ale i innych dyskutantów- np. htb, jarku007- w swoich postach oni również nie pisali o rozwiązaniu problemu, a o swoich spostrzeżeniach. Jednak ja ich wypowiedzi nie traktowałem jako OT, tylko jako cenne zdanie w dyskusji. Poza tym przyjacielu nie zapominaj się, nie jesteś moderatorem, żeby mi przypominać temat wątku.

Dziwię się również, że nie wziąłeś się za htb, który ci delikatnie zasugerował, że możesz mieć szacher-macher w elektronice. Może zbyt delikatnie i nie zajarzyłeś.

Podsumowując, jak będę w serwisie zapytam o możliwość zmiany ustawień świateł "po bredokowemu".



jarku007 - 25 cze 2009 13:55
Chłopaki dajmy na luz . To tylko światła .<br><br>Dzwoniłem dzisiaj do " swojego " serwisu z zapytaniem o funkcje <b>auto</b> . <br> <b> Tryb auto w różnych Mazdach był montowany - bez czujnika i z czujnikiem światła .</b> <br>To tłumaczy wiele , ponieważ brak czujnika będzie powodował włączanie się świateł zaraz po zapaleniu silnika .<br> Z czujnikiem tak nie jest .<br> Jest to funkcja która załącza światła ( dzięki sensorowi ) po zapadnięciu zmroku ( np. przejazd przez tunel , wieczór - itp ) . <br>W oryginale z fabryki wygląda to mniej więcej tak , aczkolwiek jest możliwość modyfikacji czujnika światła tak aby zapalał światła zaraz po uruchomieniu silnika .<br> Z tym tylko że jest to z ekonomicznego punktu nie opłacalne . <br>Niestety nie spytałem ile taka usługa by kosztowała w ASO ( a na pewno dość sporo ) .<br><br>Przypuszczam że elektryk samochodowy poradzi sobie z tym w dość prosty sposób <br>( ale mnie się nie pytajcie jak , bo ogólnie mam dwie lewe ręce )



wszczur - 13 lip 2009 22:20
no prosze zmiana przepisow i po problemie
teraz otworzym nowy temat jak i gdzie do 5 wstawic swiatla dzienne