Czym sie różni silnik B6 1.6 16V od 1.6 8V?
Lukasz_zdw - 07 maja 2006 20:43
Witam chcialem sie dowiedziec w czym tkwi różnica pomieczy szesnastozaworową jednostą a ośmiozaworową w silnikach B6. Oprócz tego ze jedno ma szesnascie zaworow a drugie osiem bo to oczywiste ale nie wiem jakie znaczenie ma silnik 16V skoro parametry są takie same jak 8V? Nigdzie nie moge sie dowiedziec moze ktos z was wie?? Pozdro
GofNet - 07 maja 2006 21:30
parametry są takie sameTylko dołu. Góra jest inna, więc i parametry inne. A to właśnie góra decyduje o faktycznych parametrach silnika. Porównanie:
1.6i 8v:
Pojemność: 1.598ccm
Ilość zaworów: 8
Stopień sprężania: 9,3:1
Rozrząd: SOHC
Max Moc: 84KM/62KW przy 5.200obr.
Max Moment: 125Nm Przy 2.500obr.
Przyspieszenie 0-100km/h: ~11,2s
1.6i 16v:
Pojemność: 1.598ccm
Ilość zaworów: 16
Stopień sprężania: 9,0:1
Rozrząd: SOHC
Max Moc: 88KM/65KW przy 5.300obr.
Max Moment: 132Nm Przy 4.000obr.
Przyspieszenie 0-100km/h: ~10,6s
Jak widać mimo, że 16v jest mocniejszym silnikiem i ma większy moment obrotowy, to jenak jego elastyczność jest znacznie mniejsza. Krótko pisząc: 16v lub wyższe obroty...
Pozdrawiam
..::GofNet::..
emik - 08 maja 2006 6:37
Nie rozumiem zdjęć do treści pytania, przedstawiają one jednoste 16 zaworową w 2 wydaniach 1 i 2 wałkową . Wydaje mi się że kolega chciał przedstawic foto z 8 zaworami i 16 ale nie do konca trafił w kolejnosc zdjęc.
Pozdr.
GofNet - 08 maja 2006 14:57
Nie rozumiem zdjęć do treści pytaniaJa też . Już to poprawiłem. Na koncie WWW mam kilka różnych obrazków i źle podlinkowałem.
Pozdrawiam
..::GofNet::..
Lukasz_zdw - 08 maja 2006 21:19
Dzieki za odpowiedz wlasnie o to mi chodzilo:) pozdro
Mariusz123 - 12 maja 2006 23:22
A moze ktos ma charakterystyki momentu i mocy tych silnikow. Ciekaw jestem jakim momentem dysponuje silnik 16v przy 2500obr/min (przy takich silnik 8v ma max moment). Nie jest czasami tak, ze przy tych obrotach, przy ktorych silnik 8v ma maksymalny moment, silnik 16v mam moment obrotowy wiekszy niz 125Nm?
Jakie spalanie podaje producent dla samochodow z tymi silnikami? Moja mazda z silnikiem 1.6 16v niestety ma dosc znaczy apetyt na paliwo
Pzdr, M
Mariusz123 - 12 maja 2006 23:36
Dodaj jeszcze, ze w jednostkach 16v kat wyprzedzenia zaplonu regulowany jest przez sterownik, a nie tak jak bylo wczesciej w silnikach 8v odsrodkowo i podcisnieniowo. Wniosek z tego, ze steroniki silnikow rowniez nie sa zamienne.
Cos poza wygladem dekla bylo jeszcze rozne?
Pzdr, M
ravv - 21 paź 2007 12:15
witam, mam mazde 323 końcówka 1990 poj 1,6 3d udało mi sie wyczytać numery na silniku B6IK i nie wiem jaki to silnik... nie mana pokrywie napisu 16valve ale podobno w latach produkcji tego modelu 16v były takze z pokrywami jak 8 zaworowe.. natomiast to jak sie zachowuje silnik wskazuje na to ze jest 8v bo z niskich obrotów szybko i zrywnie reaguje nawet na leciutkie nacisniecie pedału gazu a z tego co wiem 16-stki reagują dopiero na górze obrotów..a osiągi... taką samą mazde 8zaworową robie o przynajmniej pół auta... co wy na to? cóż to za silnik? zaznaczam ze nie chce mi sie zdejmowac pokrywy:P i nigdzie nie ma oznaczenioa B6E czyli 8v jak dobzre kojarze. auto na wtrysku oczywiście. dzieki i pozdrawiam
ravv dołączyłem Twój temat do już istniejącego. KyRy
BratCukierka - 21 paź 2007 12:21
podaj vin (nr nadwozia)
ravv - 21 paź 2007 12:28
w-g to 8v ale kupiłem od młodego gościa i tak sie zastanawiaem czy swapa nie było a sam zapomniałem go zapytac a kontaktu nie mam oprócz adresu z umowy:) chodzi mi konkretnie o to czy były 16v z pokrywami jak 8;)
Mirek - 21 paź 2007 12:31
Jeśli niema na pokrywie 16 Valve to raczej jest 8V. co do tego że robisz inną mazdę "o pół auta" to wcale nie znaczy że masz inny silnik, może po prostu auto jest w lepszym stanie technicznym, masz np. mniejsze koła albo opony z lepszą przyczepnością, lepiej operujesz sprzęgłem itd.itp.. akurat silniki serii B6 ładnie ciągną od dołu nawet w wersji 16V, porównując np. z Mitsu Lancerem 1.6i 16V DOHC różnica jest zdecydowanie zauważalna. Tak jak napisał BratCukierka podaj VIN to będziemy wiedzieć na 100% (oczywiście jeśli nikt silnika nie przekładał)
Mirek - 21 paź 2007 12:38
w-g to 8v ale kupiłem od młodego gościa i tak sie zastanawiaem czy swapa nie było a sam zapomniałem go zapytac a kontaktu nie mam oprócz adresu z umowy:) chodzi mi konkretnie o to czy były 16v z pokrywami jak 8;)na pokrywie w wersjach 16valve był napis 16valve. Krótko i na temat.
Mak - 21 paź 2007 19:48
Jestem posiadaczem dość dziwnej wersji, gdyż jest to B6 16v na gaźniku. Z tego co pamiętam maksymalny moment obrotowy przypada tutaj na 3100rpm - inaczej niż we wtryskowcu (niżej o 900rmp). W praktyce motor okazuje się świetny - jest bardzo elastyczny i w razie potrzeby również potrafi pokazać pazurek Co charakterystyczne - w granicach 3000rpm otwiera się drugi przelot w gaźniku i dostajemy kopniaka w plecy - fajne odczucie
Auto ma 225.000km przebiegu, dołożony mikser do gazu (to odbiera jednak sporo mocy), a robi setkę w 12 sekund. Myślę że to niezły wynik.
Gaźnik jest w zasadzie bezobsługowy. Po tym przebiegu nie był jeszcze nawet regulowany (plomby).
Gorąco polecam taką wersję Szkoda jedynie że były takie ubogie. Nie ma dosłownie nic - nawet wspomagania
Hannibal - 21 paź 2007 21:56
Też mam taką, w wersji hatchback
Gaźnik AISIN jest na prawdę świetny Mimo że ma chyba z 4 konie mniej niż wersja na wtrysku.
Od siebie dodam jeszcze, że przy 4800 otwiera się w gaźniku zawór dodatkowego powietrza, a to co czujemy przy 3000 to zawór wzbogacający (działa przy wciśniętym głęboko pedale gazu, powyżej 3/4 głębokości).
Spalanie już gdzieś pisałem - w granicach 9l/100km w mieście, więc nie źle.
Kat wyprzedzania zapłonu regulowany jest tutaj podciśnieniem.
Nie mam gazu więc mi mocy nie ubywa, do setki idzie na prawdę świetnie.
Wyraźna różnica, którą zauważyłem w porównaniu z wersją na wtrysku to prędkość maksymalna. Na gaźniku wyraźnie niższa - szybciej jechałem starutką 323BF i to 1.3 też na gaźniku. Dziwne bo koni miała tylko 60 (może to te 200 kilo różnicy w masie, BG jest ciężka ).
No i to wyposażenie... Porażka, dobrze że chociaż obrotomierz jest.
Jeżeli chodzi o części to raczej ciężko jest (nietypowa cewka, aparat zapłonowy "dziwny", moduł zapłonowy też - 2 tygodnie szukałem.)
Ogólnie jestem zadowolony z gaźnika. Nic się nie psuje, nie robi problemów - w ogóle można o nim zapomnieć
Mak - 21 paź 2007 22:19
Fakt faktem, przełożenie 5-ki w gaźnikowym B6 jest krótsze. Gdzieś jest na forum o tym wątek.
A co do tego "kopniaka" przy 3000rpm - przyznam się że mnie zaskoczyłeś. Myślałem że jest to poprostu zwykły efekt otwarcia drugiej przepustnicy, jak w każdym aucie z gaźnikiem dwuprzelotowym No ale nie będę się upierał, nie posiadam w tym temacie zbyt bogatej wiedzy
Ps. Mam pytanko - czy Twoja Mazda podczas jazdy w trasie zaczyna bardzo hałasować od prędkości 120kmh w górę? U mnie tak właśnie jest - przy 110kmh jest całkiem znośnie, natomiast już od 115-120kmh w górę - straszny hałas. Ciekaw jestem czy u Ciebie jest podobnie...
bocian - 22 paź 2007 10:44
Ja mam to samo jeśli tyczy się hałasu. Po prostu auto jest słabo wygłuszone.Efekt hałasu znika jednak gdy jedziemy powiedzmy 170 km/h poneważ wtedy głowę mamy zaprzątniętą czym innym.
Hannibal - 22 paź 2007 19:53
Hmm u mnie w sumie hałasuje cały czas więc nie widzę szczególnie różnicy
Chyba faktycznie jest to kwestia wygłuszenia.
Za to silnik pięknie śpiewa przy 5000 obrotów. Na prawdę lubię go na autostradzie przeciągnąć.
A co do gaźnika to sam nie wiem jak on do końca działa . Jak przyjrzałem się schematom w instrukcji to miałem wrażenie, że zgłupieję. Przynajmniej opisy działania były w miarę zrozumiałe. Gaźnik z Mazdy to zupełnie co innego niż gaźnik z np. Opla. Oplowskie są proste jak cep bojowy przy armacie.