Demontaż i ewentualna naprawa EGR-a
Quaki - 01 lut 2006 12:59
Jak wymienić EGR (zawór recyrkulacji spalin) i do czego on służy:
Zawór EGR służy do recyrkulacji spalin czyli do mieszania zasysanego powietrza ze spalinami ma to chronić środowisko. Zawór nie ma wpływu (a raczej ma ujemny ) na moc i moment obrotowy niestety jego niesprawność jest sygnalizowana przez komputer świeceniem się lampki „check engine „ co jest mocno denerwujące . Istnieje możliwość zaślepienia tego zaworu niestety musi on być sprawny.
1.Usytuowanie zaworu
2. Niezbędne narzędzia
3. Procedura krok po kroku
4. Możliwe usterki
1. Zawór usytuowany jest za blokiem silnika (patrząc od przodu autka) po stronie kierowcy. Dostęp do zaworu jest dość utrudniony z uwagi na usytuowanie zaraz nad łapą silnika (dostępu od dołu brak ) tak wiec musicie radzić sobie od góry.
2. Musicie przygotować :
- grzechotkę
- komplet kluczy nasadowych (pasujących do grzechotki)
- komplet kluczy płaskich + oczkowe (z reguły są jako jedna całość z jednej płaskie z drogiej oczkowe)
- rurka od podnośnika (takie jak sprzedawane są na przykład w makro pneumatyczne)
- klucz 23 (dodatkowy który trzeba będzie zniszczyć)
- młotek
3. Zaczynając należy zdemontować kilka rzeczy (w sumie to nie jest konieczne ale pomaga pierwszy raz jak ktoś sobie poradzi top można nie demontować)
- demontujemy dolot aż do przepustnicy
- demontujemy węże doprowadzające płyn do nagrzewnicy (za blokiem silnika tuz nad zaworem)
Następnie odkręcamy dwie nakrętki (o ile dobrze pamiętam 13 ale tego nie jestem pewien) mocujące zaworek (górna najłatwiej kluczem nasadowym z grzechotka ) dolna jest dostępna tylko kluczem oczkowym (trzeba to robić na ślepo bo nie da się tam zajrzeć). Uwaga pomiędzy zaworkiem a blokiem jest uszczelka która najprawdopodobniej wypadnie po odkręceniu dwóch śrubek należy na nią uważać i nie zgubić . Następnie wykorzystujemy dodatkowy klucz 23 ucinamy go tak mniej więcej 1/3 od strony przeciwnej niż cześć 23 (czyli drogi koniec nie ten od 23 ucinamy szlifierka kątowa lub piłka do metalu 2 rozwiązanie jest czasochłonne ) zakładamy klucz 23 na śrubę mocująca zawór do rurki idącej do kolektora . I tutaj następuje najtrudniejsza cześć do której będzie potrzebna droga osoba. Trzymając klucz na śrubie kładziemy na końcu klucza rurkę od podnośnika i druga osoba bije czymś ciężkim w rurkę (śruba odkręca się na dół wiec bez obawy ) niestety jest to konieczne gdyż z reguły śruba ta jest zapieczona na amen z uwagi na gorące spaliny przebiegające przez nią do kolektora ssącego. Odłączamy czujnik który znajduje się na zaworku (złączka idzie kawałek ale nie daleko wiec trzeba poszukać) oraz odłączamy wszystkie wężyki które i da do EGR-a. I wyciągamy rzeczony zaworek .
4. Możliwe usterki są trzy
-zawór EGR się zawiesił czyli mógł się zatrzymać w jednym miejscu i nie działa prawidłowo taki zawór czasami da się uratować można go rozruszać wstrzyknąć trochę wd-40 lub podobnego środka. Zawór ma się ruszać bez problemu i reagować na podciśnienie z wężyka.
-zawór ma uszkodzony czujnik (tutaj nic nie zrobicie musicie dąć nowy czujnik zresztą dość drogi)
-przetarł się wężyk od podciśnienia (prozaicznie wymienić wężyk)
XsiX - 12 lis 2006 15:50
Jestem właśnie po demontażu i montażu zaworu wg. receptury podanej powyżej. Mam kilka uwag dotyczących całej procedury w przypadku Xedosa 6 KF:
- do punktu 3 należy dodać zdemontowanie rozpórki - to bardzo pomaga przy odkręcaniu "centralnej" śruby w zaworze EGR.
- klucz 23 do odkręcenia "centralnej" śruby powinien być dość długi. Radzę przygotować klucz o długości ~20 cm i w razie konieczności odciąć go do odpowiedniego wymiaru,
- dwie śrubki (w moim przypadku 12) mocujące zawór do bloku proponuję odkręcać dopiero PO POLUZOWANIU ŚRUBY CENTRALNEJ (tej z rurką z kolektora wydechowego). Napotkało mnie niemiłe rozczarowanie gdy próbowałem poluzować śrubę po odkręceniu zaworu EGR'u od bloku - cały zawór "sprężynował" na rurce skutecznie uniemożliwiając poluźnienie śruby. Po przykręceniu zaworu i w sumie dość delikatnym puknięciu młotkiem przez rurkę śruba puściła od razu.
- przy odłączaniu wężyków od zaworu EGR należy uważać, gdyż płynie w nich ciecz chłodząca i jeśli nie zatkamy końców rurek wyleci nam całkiem sporo płynu.
Generalnie opis był bardzo pomocny, jednak nie życzę nikomu aby był zmuszony kiedykolwiek z niego korzystać. Dostęp do zaworu jest po prostu koszmarny. Do tej pory myślałem że wymiana filtra paliwa w xedosie to bardzo męczące zajęcie - po dniu wczorajszym wiem że filtr paliwa w porównaniu z EGR'em to zabawa dla przedszkolaka.
Puhcio - 12 lis 2006 16:34
wór usytuowany jest za blokiem silnika (patrząc od przodu autka) po stronie kierowcy.Kierowcy ?
W Milleni z tego co pamiętam był po stronie pasażera ...
XsiX - 12 lis 2006 16:53
A może pomyliło ci się z miejscem z którego wychodzi rurka z kolektora i idzie do EGR ?
W moim K-series jest zawór jest mniej więcej tutaj:
Puhcio - 12 lis 2006 16:58
Mnie sie kojarzy z miejscem tej białej kartki.
EDIT : W Milleni KL wygląda to tak ...
Zawór EGR znajdowł się za wtyczkami VRIS'u.
arni0000 - 17 mar 2008 12:27
Mam pytanie bo nie chcę zakładać postu a nigdzie przez szukajkę nie mogę znaleźć czy można zaślepić EGR w Xedosie V6
qbass - 17 mar 2008 12:41
Można, ale jest to bez sensu.
Poza tym mogą Ci szaleć obroty po zaślepieniu.
pawelc - 17 mar 2008 16:51
Nic nie będzie szaleć jak zrobisz to w odpowiednim miejscu,jeżeli egr jest sprawny nie wyrzuca błędu to nie ma ryzyka po prostu czyściej będzie w kolektorze ssącym ,zaślepiasz egr w przypadku xedosa możesz to zrobić bez zdejmowania kolektora odkręcasz przepustnice i masz piękny zasyfiony otwór po lewej stronie to jest właśnie kanał egr zaślepiasz go i po sprawie
qbass - 17 mar 2008 16:58
Nic nie będzie szalećMówię jak było u mnie.
jak zrobisz to w odpowiednim miejscuCzyli? Ja zaślepiłem tuż przy zaworze.
Tu jest cały temat o tym, można poczytać co pisze kolega z ASO
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=35084
pawelc - 17 mar 2008 18:46
qbass ja nic na siłę nie mam zamiaru udowadniać zaślepiony egr w 2 Kl i nic sie nie dzieje ,tą samą operacje przeszedł xedos ale na razie ma tylko odłączony wężyk podciśnienia po tym jak wyrzucał bład egr- autko miało problemy z wolnymi jak się silnik nagrzał jak domniemam zawór chodzi jest tylko uszkodzony czujnik temp w nim dlatego tymczasowo tak zostawiłem ,autko chodzi i nie strajkuje jak na razie ,żeby nie elektronika to wyrzuciłbym go całkowicie ale podobno bez podpiętego egr komp wchodzi w tryb awaryjny
trewi - 02 maja 2008 20:14
odkręcasz przepustnice i masz piękny zasyfiony otwór po lewej stronie to jest właśnie kanał egr zaślepiasz go i po sprawieczym to najlepiej zrobic
qbass - 02 maja 2008 20:34
Monetą 1, czy 2 gr.
trewi - 03 maja 2008 17:15
qbass
a dokladniej
onyxboy - 22 mar 2009 23:12
a czy w 1,6 Xedosie jest Egr i w ktorym miejscu ?
Paweł27 - 24 mar 2009 21:10
chłopaki a daje to troche mocy a jak tak to gdzie go zaślepić??
zibi626 - 23 paź 2009 6:42
Lekkie odgrzanie tematu..
Zastanawia mnie czy jeśli jest uszkodzony EGR to świeci Check ciągle czy losowo, może ktoś wie? U mnie spadek mocy w stosunku do serii jest dość poważny i auto lekko zmulone a Check świeci się "losowo".Na hamowni auto rozpędziło się max do 174KM/h. Gość wychodzi i się pyta czy "to auto ma założony ogranicznik prędkości?" a ja Może ktoś miał podobny przypadek i umie pomóc ?
gregorg - 26 paź 2009 16:58
Panowie to wreszcie po której stronie znajduje się ten zawór w Xedosie 2.0? Z tego co zauważyłem to od pasażera koło sondy idzie rurka.Czy na jej końcu znajduje się zawór?Za chiny nie mogę sprawdzić co jest na jej końcu(brak dostępu).Wywala mi błąd zaworu i muszę się do niego dostać.Proszę o pomoc
zibi626 - 11 lis 2009 20:41
Gdzie szukać tego EGR w FS W piątek chce to robić,ale łatwiej byłoby mi gdybym wiedział gdzie EGR się znajduje
Setritus - 12 gru 2009 19:20
a kto orientuje sie jak wyglada to w Xedosie 6 1.6 ? Jedyna rurka jaka wychodzi z kolektora wydechowago to miedziana, idzie pod przepływomierzem i ucieka w lewo do przepustnicy. Nie ma na niej żadnego zaworu, ale innej rurki wychodzącej z wydechu nie ma nigdzie, dokladnie obejrzałem to na podnośniku. czy to rura egru którą należy zatkać?
Hazu - 14 gru 2009 18:35
Tak, zaślep rurkę egr-u przy kolektorze.
Setritus - 15 gru 2009 16:40
pytanie dla pewności, czy rurka egru to ta na zdjeciu? jeszcze jej nie zaślepiłem bo nie mam pewności czy to to, do tego mam problem z wyciągnięciem jej z tego otworu. Chyba trzeba bedzie wyjmować puszke filtra powietrza.
Hazu - 15 gru 2009 20:47
Tak to rurka od EGR
Obudowę filtra tez nie problem zdjać bo wystatczy odkręciś jedną śrubę poluzowac opaskę i wyjąć wtyczkę.
Setritus - 15 gru 2009 22:25
Zastanawia mnie jeszcze jedna rzecz. Mianowicie czy rurkę nie lepiej byłoby zostawić luźno zwisającą tak aby ssała sobie swobodnie czyste powietrze?
Na logike rzecz biorąc spaliny z tej rurki stanowiły jakiś procent gazu zasysanego do przepustnicy. Więc jeśli tą rurką przestaną dopływać spaliny czy powietrze, będzie martwa, to automatycznie większa ilość powietrza będzie zasysana poprzez przepływomierz, czyż nie? A jeśli tak sie stanie to jednocześnie komputer będzie dawał dawkę paliwa odpowiednią do ilości powietrza które przeszło przez przepływomierz, czyli spalanie wzrośnie (?).
jeśli źle rozumuje to prosze o dokładne wyjaśnienia ;D
pawelc - 16 gru 2009 5:52
SetritusZaślepiaj i nie kombinuj ,bo źle rozumujesz i spalanie na pewno nie wzrośnie
Setritus - 16 gru 2009 15:09
no i po sprawie, cała operacja to kwestia 30 minut. Jedyna różnica jaką narazie zauważyłem to dużo lepsze odpalanie. wczesniej przy kadym odpalaniu nawet na gorącym silniku czuć było że cylindry nierówno sie zapalają bo szarpało całym autem, przez ułamek sekundy coprawda ale nie wygladalo to ciekawie. Teraz problem zniknął całkowicie, autko idealnie odpala.
A co do przybytku mocy to jako takiego nie zauważam
SuperMario - 29 sty 2010 15:14
hej zaslepic tzn jak?
zaspawac czy co?
pzdr.SM
Setritus - 29 sty 2010 16:40
rurke w kolektorze wydechowym zatykasz monetą i dokręcasz wszystko spowrotem tak jak było