Elektroniczny układ sterowania dachem - naprawa ukladu przekaznikow
ap2 - 25 cze 2007 16:35
FR jest kolejna czescia rozpoczetego przeze mnie cyklu tworzenia FR z naprawy dachu rozsuwanego.
Troszce o mechanice i sposobie dotarcia do mechanizmu jest tutaj:
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=36408Tym razem Madzia ktora trafila w moje rece miala problemy z odsuwaniem dachu od przodu do tylu. Zasuwanie dzialalo OK.
Opis kolejnych krokow:
1. Musimy dotrzec do silnika rozsuwania dachu za pasazerem, co w praktyce oznacza rozebranie tylnej czesci wnetrza samochodu (szczegoly tej operacji - patrz link powyzej). Co ciekawe, okazalo sie ze nie jest konieczny demontaz poszycia tylnej polki, gdyz boczne plastiki mozna wysunac poprzez otwory w ktorych przesuwa sie pas bezpieczenstwa. Zalozenie tychze boczkow jest troche trudniejsze, ale mozliwe.
2. Zaraz po dotarciu do owych silnikow powinnismy zainteresowac sie "czarna skrzyneczka" umieszczona przy prawym silniku - jest ona przykrecona jedna srubka.
Owa skrzyneczke nalezy odlaczyc od wtyczki z przewodami i odkrecic w celu ogledzin i naprawy.
3. Po wyjeciu modulu nalezy go rozebrac, czyli wysunac plytke drukowana z przekaznikami z obudowy. Obudowa jest na zatrzaskach, wiec delikatne podwazenie bokow umozliwia wyjecie plytki.
4. Po wyjeciu plytki nalezy sprobowac zdiagnozowac problem - w przypadku mojej Madzi problem polegal na oderwaniu sie nozek przekaznikow od plytki drukowanej. Na ponizszym zdjeciu zaznaczone nozki przekaznikow ktore zostaly ponownie przylutowane.
5. Na koniec zdjecie wymontowanego silnika z przekladnia, na ktorym zaznaczony jest pewien fragment kola zebatego - w tym miejscu jest specjalny wypust, ktory zalacza mikroprzelacznik i (prawdopodobnie) dziala jako uklad wylacznika krancowego... z tym ze u mnie nie dziala - nie wiem dlaczego. Za to odszedl problem jego poprawnego zalozenia, bo nie zauwazylem zadnych znakow wg ktorych mozna by ustawic ten wypust wzgledem mikroprzelacznika. W koncu zrobilem to tak, aby wypust byl zaraz za mikroprzelacznikiem, czyli silnik wykonywal pelny obrot kolem zebatym.
6. Spostrzezenia:
-- odlaczenie przycisku sterowania dachem umieszczonym z tylu powoduje ze przyciski z przodu (obslugujace tyl dachu) nie dzialaja.
-- silnik mechanizmu mozna odkrecic od przekladni i wymienic osobno - bardzo podobne silniki sa stosowane w mechanizmach podnoszenia szyb (sugeruje szukac samochodow z tego przedzialu wiekowego). Przed zakupem nalezy sprawdzic co jest umieszczone na walku silnika i jak on wspolpracuje z przekladnia (bardzo podobny silnik jest tez w mechanizmie tylnej wycieraczki do UNO po 1989 roku)
-- logika sterowania dachem zawarta jest w ukladzie scalonym znajdujacym sie pomiedzy kondensatorami i przekaznikami. Poniewaz nie zauwazylem opisu tego ukladu, wiec obawiam sie ze takie dane moze posiadac tylko serwis (o ile posiada)
-- oznaczenie modulu i przekaznikow mam gdzies odpisane, jak znajde to dopisze do tego FR'a.
Zgodnie z obietnica:
-- oznaczenie na module:
T61 33 000
G8D - 136A
OMRON Japan
-- oznaczenie na przekaznikach (wewnatrz ):
OMRON
G8U - 144P - AD
12VDC 180 Ω (Ohm)
Na tym koniec tego FR.
apm - 02 lip 2007 7:48
no bardzo ładnie, ja też już do tego doszedłem z tym tylko że o jeden krok krócej. jak widzę kolega poszedł o krok dalej i rozebrał przekaźnik, ja z góry założyłem ( jak widać błędnie) że taki zespolony przekaźnik nie jest rozbieralny i nalezy go kupić nowego w całości. teraz jednak dobiorę się do niego po raz kolejny i mam nadzieję że całkowicie skyuteczny.
Dzięki za FR
brii - 03 lip 2007 13:40
Za niedługo wrzucę linki do tych tematów do regulaminu/poradnika
Dzięki wielkie za FR
apm - 04 lip 2007 6:43
wczoraj tj. wtorek wymontowałem przekaźnik po raz kolejny, tym razem rozebrałem go i jak się okazało wystarczyło "przelutować" nóżki i już, jest działa i w jedną stronę i w drugą. Czas naprawy jedynie 1,5 h.
Wielkie dzięki AP2 od mojej żony - to jej auto
PZDR
Miclosch - 27 lip 2007 10:41
A mi nie działa automatyczne otwieranie dachu do tyłu, pozatym sie otwoera, nie działają też te przyciski z tyłu, nie wiem za co mam sie zabrac i co zobaczyć, może mi jakoś pomożecie, może wiecie co to możę być.
ap2 - 30 lip 2007 9:46
Z automatycznym otwieraniem dachu do tylu to nie wiem jak dokladnie jest. Mi to dziala ale dach sie otwiera do polowy. Tam jest taki przelacznik krancowy na mikroprzelaczniku i moze masz zle ustawiony. Trzeba dostac sie do silnikow. Prawdopodobnie uklad ten jest sprzezony - to znaczy ze jak lekko uchylisz dach od tylu to automat nie dziala - dach musi byc zamkniety z tylu, zeby automat zadzialal. Prawdopodobnie trzeba dobrze ustawic te przekazniki przy obu silnikach - jak odkrecisz silnik to na jednej z zebatek jest taka krzywka. Krecac silnikiem mozna ja dowolnie ustawic. Ja pogodzilem sie z tym jak mi dziala i nie chce mi sie tego rozbierac jeszcze raz.
Jesli chodzi o przyciski z tylu to raz mi dzialaja a raz nie (czerwony przycisk z przodu jest OK). Nie wiem jak to naprawic wiec zostawilam jak jest.
Freestyler1982 - 29 maja 2009 18:40
Witam,
wiem że na forum już było trochę tematów odnośnie daszków, ale nie spotkałem sie z podobnym problemem jak mój. A mianowicie.
Dach rozsuwanie od tyłu, jak i zamykanie działa poprawnie, natomiast te same funkcje od przodu nie.
Dach od przodu się rozsuwa, ale przy próbie składania słychać jakby przeskakujące trybiki (terkotanie) i dach stoi w miejscu.
Przyznam się szczerze że dziś stałem się posiadaczem (a właściwie moja dziewczyna) tej kaczuszki i troszkę irytuje mnie sprawa tego dachu.
Autko jest z 1994 roku, 1,3 GLX, 131tyś km i jest naprawdę w fajnym stanie - oprócz dachu.
Kolejnym problemem jest to że:
1. dach wygląda na słabo naciągnięty
- jak ten problem zniwelować? na forum wyczytałem że należy ściągnąć tylne zaślepki, odgiąć blaszkę i dokręcić jakieś śruby?
-ktoś inny znowu pisał że w tym układzie nie ma żadnych linek?
więc jak to naprawić ?
2. poszycie dachu od środka w tylnej części po bokach jest rozcięte, macie propozycje naprawy czegoś takiego żeby wyglądało to estetycznie?
3. aha w instrukcji obsługi pisze o możliwości awaryjnego zamknięcia i otwarcia dachu korbką (z tym że ja nie posiadam owych otworów w podsufitce)
Z góry dzięki za odpowiedz i pomoc.
P.S Jeżli jest ktoś ze śląska kto mógłby mi ewentualnie wskazać punkt gdzie robią z takimi rzeczami, będe wdzięczny.
Goromadska - 03 cze 2009 11:24
o ile w kazdej kaczuszce wyglada to tak samo miejsca dla korbki sa z tylu przy tylnym panelu kontrolnym pod zaslepkami MusząTAM BYC!
moze ktos schował je pod tapicerke?
strOOs - 03 cze 2009 12:10
Freestyler1982 masz 2 zaslepki obok przyciskow z tylu.
Goromadska jeszcze trzeba miec korbke do tego - u mnie nie odnalazlem takowej
Goromadska - 03 cze 2009 23:12
ja tez nie mam pewnie są wiele warte na czarnym rynku skoro żaden posiadacz kaczuchy nie widział korbki na oczy xD a w serwisie mazdy pewnie kosztuje ze 100 zl heh tak jak wszystko cholernie tam drogie
Goromadska - 03 cze 2009 23:15
A jeszcze jakby ktoś potrzebował;) ostatnio zmieniałem dach i trochę opisałem lecz w innym temacie OTO LINK:
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... dy#1398435
strOOs - 04 cze 2009 15:24
Goromadska korbka 100zl? Zartujesz, antena elektryczna (sam bat) do 323F BA kosztuje ~900zl
Za dach do 121 (sam material) chca bodajze 3600zl.
Freestyler1982 - 06 cze 2009 14:54
Hmm, dzięki za podpowiedzi.
Szczerze mówiąc troche boje się tego rozbierać nie wiedziąc tak naprawde o co chodzi. Zauwazylem ze tylna czesc tapicerki dachu (nad siedziskami z tylu) nie jest rowno rozdzciagnieta (nie tworzy prostokata) tylko tak jakby schodzila sie do wewnatrz. Tez tak macie-troche dziwnie to wyglada wiec zakladam ze ktos juz grzebal co nieco przy tym.
Mial ktos juz taki problem jak ja ze dach sie otwieral od przodu ale nie zamykla i bylo slychac jakies przeskakujace trybiki.
Jak to w ogole dziala, nie wiem czy to problem tych silniczkow?