Fotorelacja "Czyszczenie przepustnicy" - na problemy z wolnymi obrotami
comin - 09 kwi 2006 8:20
Edit mod:
Temat został wydzielony z wątku o obrotach i niech służy pomocą innym. Fotorelacja i opis autorstwa genewa wykonane przez comin
I po kłopocie
Rzeczywiście winną całego zamieszania okazała się przepustnica.
Z góry chcę gorąco podziękować genewa'ie za pomoc teoretyczną i zaangażowanie.
Poniżej pozwoliłem sobie dodać opis jego autorstwa (myślę że nie ma nic przeciwko) który może okazać się bardzo przydatny dla rozwiązywania podobnych problemów.
Myślałem że wcześniej moja Madzia chodziła pięknie, co prawda na gazie zdarzało jej się "zasnąć" ale najczęściej działo się to przy chamowaniu. Teraz po przeczyszczeniu zupełnie inna bajka, nie ma mowy o jakimkolwiek zdławieniu i znaczna różnica przy dodawaniu gazu na jałowym, wcześniej deptałem np 3000 obrotów i nagle puszczałem pedał gazu to spadało do 200-300 obr (lekkie przydławienie) i zrównywało się do odpowiedniej 800 obr. Teraz puszczam pedał i spada do 1200 i malejąco powoli do 800. Aż miło
Taki stan rzeczy utrzymywał się przez rok (jak założyłem gaz), gazownicy mówili że to normalka, powoływali się na lambde i wciskali że tak musi być. Jeśli ktoś ma podobne objawy serdecznie polecam przeczyszczenie przepustnicy Zupełnie inne auto...
- Opis demontażu autorstwa genewa
- Rysunek poglądowy
- Fot 1. Przepustnica z odłączoną rurą i filtrem
- Fot 2. Po zdjęciu przepustnicy (dwa otwory na śruby, dwie szpilki)
- Fot 3. Przepustnica wraz z mikserem LPG. Śruba bypass'u (a) żeby go przeczyścić należy wykręcić tę śrubę (najlepiej zapamiętać położenie i ilość wykręcanych obrotów -u mnie 17).
- Fot 4. Rzut od strony czujnika położenia przepustnicy
- Fot 5. Przepustnica (patrz jaka zasyfiała)
- Fot 6.a. Kanał bypass'u wolnych obrotów. (b)- Kanał ?? (nie mam pojęcia) chyba ssanie. (c)- Przepustnica (osmolona)
- Fot 7. Czyszczenie za pomocą specjalnego płynu do gaźników i wtrysków Carb, polecam gdyż benz, WD40 itp nie szło koszt 25zł ale się opłaci i zostanie na przyszłość.
- Fot 8. Naczynia pozmywane
- Fot 9. Preparat
1. Przed każdym bawieniem się przy silniku powinno się odłączyć kabel od ujemnej klemy akumulatora
– ja tego nie robiłem.
2. Odłączamy przewody od czujnika temperatury powietrza (2) (zamontowany w obudowie filtra
powietrza) oraz od przepływomierza (4).
3. Zdejmujemy górną pokrywę filtru powietrza (czasami rura się zapieka i trzeba nią pokręcić).
4. Luzujemy pierścienie na rurze (5).
5. Demontujemy tą rurę wraz z komorą rezonansową (6) i przepływomierzem.
6. Z lewej strony przepustnicy (8) umieszczony jest czujnik położenia przepustnicy – należy odłączyć
od niego przewody.
7. Z prawej strony przepustnicy jest krzywka do, której podpięta jest linka gazu (b). Należy ją
odłączyć – trzeba się nieźle namacać żeby ją wypiąć.
8. Do odłączenia są jeszcze dwa przewody od wyłącznika krańcowego przepustnicy i od silnika
krokowego (9).
9. Pozostały do odłączenia rurki z cieczą chłodzącą – trzeba ścisnąć opaski kombinerkami i je
przesunąć, rurki mogą ciężko schodzić – wypłynie trochę cieczy.
10. No i pozostały do odkręcenia 2 nakrętki i dwie śruby mocujące przepustnice do kolektora ssącego
(12).
11. Ostrożnie aby nie uszkodzić uszczelki.
12. Montaż w odwrotnej kolejności.
13. Po naprawie uzupełnić ciecz chłodzącą. Dolewać płyn do chłodnicy.
Opis zrobiłem na podstawie rysunku więc może trochę odbiegać od rzeczywistości.
Miłej zabawy.
stuk - 19 kwi 2006 13:53
Bypass wolnych obrotów odkręcony od przepustnicy:
SHY - 19 kwi 2006 17:51
Bypass wolnych obrotów odkręcony od przepustnicy:Wlasnie jego przydaloby sie rozkrecic i rowniez wyczyscic (cztery sruby z czego jedna inna od pozostalych - dwie widoczne na zdjeciu powyzej), bo zwykle on jest nie mniej zawalony od reszty.
Pzdr
Maverick - 19 kwi 2006 18:29
A co to za preparacik na ostatnim zdjeciu
Bo do oliwienia widze stoi w oddali WD-40
Jakis specjalny specyfik to przepustnic czy ....
Grzyby - 20 kwi 2006 8:33
A co to za preparacik na ostatnim zdjeciu Czyszczenie za pomocą specjalnego płynu do gaźników i wtrysków Carb, polecam gdyż benz, WD40 itp nie szło
Maverick - 20 kwi 2006 8:56
ups
Bokciu - 20 kwi 2006 19:53
Przepustnica (patrz jaka zasyfiała)Uwierz mi ,ze nie jest zasyfiała.U mnie byla cala czarna nie bylo widac nigdzie nawet kawałka złotego.
Z tego co widze to nawet nie odkreciles przepustnicy od korpusu(mam na mysli ruchomy element),wiec nie moglo byc az tyle syfu.
Ja bym w zyciu nie wyczyscil tego dokladnie nie odkrecajac tego.Oczywiscie nie wspomne ,ze zadne plyny by mi nie pomogly.Trzeba bylo czyscic mechanicznie miedziana szmatką.
A co z uszczelką?Wycinales nową?
stuk - 20 kwi 2006 20:50
Co do uszczelki - na 90% rozleci sie na kawałki, nie będzie czego zbierać. Zamienników brak. Pozostają więc dwie możliwości:
- zamówić oryginał (koszt 18zł, ale jak to z oryginałami bywa, trzeba poczekać),
- wyciąć z jakiegoś kartonu czy czegoś tam.
Dla tych co chcą sobie wyciąć zamieszczam
skan oryginalnej uszczelki w 300dpi (czyli jak się go wydrukuje w 300dpi to będzie 1:1), który może służyć jako idealny wzorzec
comin - 21 kwi 2006 20:23
Uwierz mi ,ze nie jest zasyfiała.U mnie byla cala czarna nie bylo widac nigdzie nawet kawałka złotegoPatrz fot 5 i 6 była tak zasyfiała jak w stu letnim piecu
Fot 7 - pod koniec czyszczenia...
A co z uszczelką?Wycinales nową?Pozostają więc dwie możliwościA ja znam trzecią którą najczęściej stosuje -Silikon
adikow - 26 kwi 2006 2:59
wcześniej deptałem np 3000 obrotów i nagle puszczałem pedał gazu to spadało do 200-300 obr (lekkie przydławienie) i zrównywało się do odpowiedniej 800 obr.wlasnie mialem takie same obiawy, wyczyscilem wszystko jak nalezy, ladnie wkrecal sie na obroty, az do czasu kiedy zaczely podskakiwac po puszczeniu pedalu gazu z 1000 na 1200 co sekunda kilka razy ?????
Zaraz wyskoczyl check engine KOD 1506 Idle Speed Control Valve Open Solenoid Control Circuit Signal High
luckyjaca - 28 kwi 2006 17:45
Wlasnie wzialem sie za odkrecanie przepustnicy w Mazdzie GD 8V 2.0i i mam problem, bo tam od dolu sa takie cztery wezyki - jeden gruby, jeden sredni i dwa cienkie. Nie wiem jak sie do nich dobrac. HELP !
regiz - 28 paź 2006 16:21
Podlaczam sie pod temat. Dzisiaj zabralem sie za wymiane fragmentu dolotu powietrza po demontazu instalacji gazowej II generacji. Przy okazji zrozumialem jak ta instalacja dziala i jestem przerazony, kto to wymyslil :/
No ale wracajac do tematu - pomyslalem, ze przy okazji, skoro mam juz to wszystko rozebrane, to wyczyszcze tez przepustnice. Zrobilo sie juz ciemno (a musze sie bawic w te rzeczy pod chmurka, bo nie mam garazu), wiec nie chcialem sie silowac i w ciemno dzialac. Dlatego mam pytanie - czy ktos przeprowadzal taka operacja w silniku KL? Jedyna kostka przy przepustnicy jaka na razie odlaczylem to chyba TPS po lewej stronie. Gdzies od dolu jak rozumiem musze jeszcze szukac rurek od chlodzenia i innych kabli - zgadza sie? No i ostatnia rzecz, ktora mnie martwi - kiedy odkrece przepustnice zapewne zasypia mnie fragmenty starej uszczelki - gdzie mozna dostac "od reki" nowa uszczelke, albo chociaz skan, zeby wyciac sobie z kartonu (bo jak rozumiem ten podawany przez stuka nie bedzie pasowac do silnika KL)?
Przychodzi Wam jeszcze do glowy o czym powinienem pamietac przy tej operacji, biorac pod uwage moje dwie lewe rece?
edit: aha, trafilem na takie cos przy okazji, moze to kogos zainteresuje. Przeczytajcie opis na dole
http://www.godula.cc.pl/gaz/bmw/strony/gaz.htm
mayer - 29 paź 2006 13:56
Rewelacja opis!!
ivo - 29 paź 2006 17:15
Czy takie czyszczenie jest również wskazane dla "normalnego" tj. tylko na etylinę, silnika 1.6
kiedyś jeszcze w maluchu czyściłem gaźnik przy pomocy TRI - mówię Wam rewelka i jaka przyjemność
mayer - 29 paź 2006 21:20
hahhahaha a gaÂźnik nie gadal do ciebie
ivo - 29 paź 2006 21:33
Jasne, nawet w obcym języku - cool, fine, beatifull i inne takie
Gość - 30 mar 2007 17:53
Witam
odkręciłem do czyszczenia elektrozawór na bypassie wolnych obrotów i dzięki moim drętwym łapom zgubiłem element z tworzywa sztucznego zanim zdążyłem mu się przyjżeć wydaje mi się że ten plastik to tylko dystans dla sprężyny bo podłożyłem nakrętkę i jeżdzę ale to nie fachowe działanie i szukam tej części lub dnych na jej temat żeby ją dorobić bo przecież nie kupię całej przepustnicy byłbym zobowiązany gdyby ktoś mógł mi pomóc
Hugo - 18 maja 2008 13:17
Witam! Czy ktoś mi napisze czym odkręcić tę dziwną śrubkę widoczną na fot. nr 1 w lewym dolnym rogu?
barren - 18 maja 2008 22:14
Hugo - imbus w kształcie gwiazdki to wygląda na trox
Hugo - 19 maja 2008 10:27
Właśnie zakończyłem czyszczenie przepustnicy. Najbardziej umęczył mnie dolny wężyk od płynu (katastrofa), ale wszystko ładnie wymyłem i poskładałem w końcu jak należy. Niestety nie dobrałem się do silniczka krokowego, ponieważ nie mogłem odkręcić jednej śrubki krzyżakowej oraz nie miałem "Torxa".
Po montażu przepustnicy:
- auto odpaliło za drugim razem (za pierwszym odpaliło i zgasło), to raczej nieważne,
- silnik pracował pięknie na ssaniu, przygazowałem-przełączył się na LPG, ale po kilku minutach jak dodałem gazu to zaczął przerywać (jakby chodził na 3 gary) i przygasał,
- po kilku następnych przygazowaniach było to samo na benzynie i na LPG,
- za czwartym razem już chodził wspaniale (temp. na wskaźniku w połowie już była, a obroty nieco powyżej drugiej kreski na obrotomierzu), nie falowały nie spadały, nic, silnik pracuje idealnie równo,
Uszczelka pomiędzy przepustnicą a kolektorem ssącym się rozsypała, więc złożyłem to tylko na silikon.
Czy popełniłem jakieś błędy? Co powinienem sprawdzić?
barren - 19 maja 2008 10:47
Hugo w sumie jak widać poprawę to chyba wszystko ok, sprawdź za jakiś czas czy wszystkie śruby dobrze dokręcone, czy nie zasysa Ci gdzieś bokami powietrza.
Hugo - 19 maja 2008 10:54
w sumie jak widać poprawę to chyba wszystko ok Byłoby OK jeśli by się tak nie dławił i nie przygasał kilka razy. Wcześniej (przed czyszczeniem przepustnicy) ani razu tak nie zrobił. Tylko wolne obroty były za niskie.
sprawdź za jakiś czas czy wszystkie śruby dobrze dokręcone Są napewno.
czy nie zasysa Ci gdzieś bokami powietrza Nie wiem, ale jak pisałem wyżej nie dałem uszczelki, bo się rozsypała, więc nie wiem czy tak może być w ogóle na sam silikon, czy to może jest błąd? Trochę silikonu wycisnęło się do wewnątrz przepustnicy, ale dokładnie to wyczyściłem, żeby czasem coś nie wpadło do kolektora ssącego. Dodać warto, że identycznie przerywał na LPG i na benzynie.
Zauważyłem, że przepustnica jest również produkcji Mitsubishi. Moje poprzednie auto to Colt, w którym czyściłem też przepustnicę i nie było żadnych problemów. Znam też trochę ich budowę, wiem, że należy uważać aby nie zapchać kanałów bypasu itp.
Za chwilę jadę do miasta i zobaczymy czy będzie OK.
andrewx85 - 21 maja 2008 19:41
a w gd to samo mozna zrobic wedlug schematu duzo sie rozni??
adi_1233 - 30 lip 2008 11:20
witam
ja tez sie przybieram do czyszczenia.
1. czy da sie w sklepie kupic ta uszczelke co tak sie rozpada.
2. czy czyscic odrazu silniczek krokowy jak tak to jak to sie robi ??
Hugo - 30 lip 2008 11:49
1. czy da sie w sklepie kupic ta uszczelke co tak sie rozpada. Ja jej w ogóle nie założyłem tylko skręciłem wszystko na silikon i śmiga jak ta lala.
MECZU - 30 lip 2008 13:40
a czy budna przepustnica ma wplyw na zbyt duze spalanie bo u mnie tez skacza obroty nawet sa zaniskie ale nie moge znalezc zadnej regulacji obrotow
Hugo - 30 lip 2008 14:53
MECZU raczej nie ma wpływu na spalanie, a na pozostałe pytania odpowiedź znajdziesz na pierwszej stronie
MECZU - 31 lip 2008 21:07
dzisiaj czyscilem przepustnice wedlug pokazanej fotorelacji mazia chodzi tez skrecalem na silikon troche bylo problemow z pierwszym odpaleniem nie jestem pewien jak sie feguluje ta srobe baipasu i do czego ona sluzy ale obroty sa wporzadku
marcus_87 - 31 lip 2008 21:40
ja regulowalem wg manuala tzn mialem podane napiecia przy przepustnicy zamknietej i otwartej. pozniej korekta sruba wolnych obrotow i jest poki co ok. jednak nie pokrywa sie to z przepisam powyzej gdzie wiatrak powinien zalaczac sie przy 0,5mm.
dymek03 - 18 lis 2008 16:53
Witam.Ja też już jestem po czyszczeniu przepustnicy.Moja była tak zasyfiała ze były problemy z obrotami i zacinał mi sie pedał gazu!Teraz jest już wszystko ok,gaz chodzi lekko i gładko,a z obrotami narazie jest wszystko wporządku.Aha,a uszczelkę wytłem z takiego ala kartonu,tak jak napisał na poprzedniej stronie STUK,i zresztą do niego też serdeczne dzieki za wzór tej uszczelki
toomas - 20 lis 2008 12:25
panowie a jakiego silikonu używaliście do uszczelnienia przepustnicy? czy może być ten z serwisu renault do uszczelniania miski olejowej i pokrywy? Akurat taki mam...
Hugo - 20 lis 2008 13:22
czy może być ten z serwisu renault do uszczelniania miski olejowej i pokrywy? Akurat taki mam... Może być.
rqfal27996 - 05 gru 2008 15:42
napewno nie przelaczac od razu na gas to wiem u mnie reguluje komputer tym, silnik musi byc goracy zanim przelaczysz na gaz dlatego od razu szaleja obroty najlepiej jak wskaznik temp. podniesie sie juz do pionu wtedy mozna przelaczyc na gaz, gaz potrzebuje wiekszej temperatury do sprezenia wiec przy zimnym silniku mieszanka jest malo efektywna i chyba tyle pozdrawiam
kzh600 - 11 gru 2008 19:55
wszystko łanie piekinie po czyszczeniu jest gorzej ni przed obroty warjuja na lpg 2000 tyś na bezynie 1000-1500 !ponoc regulacja mi sie kłania czytałem na forum ale nic nie kumam nie mam zadnej śrubki do regulacji????może ktoś dokłanie opisac jak sie reguluje przepustnice najlepiej ze zdjeciami i kompetnym opisem od a do z a ten temat sie przyda każdemu kto lpg i mazde.... nie wiem jak to zrobić ale jak bende wiedział sam wstawie zdjecia i opis pozdro
morfi - 22 lut 2009 18:12
własnie wyczyściłem przepustnice , i chcałbym podziekowaćautorowi tej fotorelacji za fachowe przeprowadzenie laika przez ta czynność przed czyszczeniem przy gwałtownym hamowaniu przy właczonej klimatyzacji madzi zdarzało sie zasnać teraz juz moge zapomniec o tej niedogodności .
pozdrawiam
sawek - 06 mar 2009 23:27
Witam. Podłącze się do tematu. Jestem tu nowy choć swoją Madzie posiadam od trzech lat. Do tej pory nie miałem z nią żadnych problemów, aż tu nagle pojawiła się następująca usterka, po zapaleniu silnik pracuje poprawnie, po przejechaniu kilku kilometrów i rozgrzaniu silnika obroty silnika przy wrzuceniu na luz np. przy dojeżdżaniu do skrzyżowania falują pomiędzy 800 a 300 rpm, po zatrzymaniu wskakują na około 1800 rpm i tak już stoją. Ponadto po puszczeniu gazu na niskim biegu i zejściu do 800 rpm falowanie powraca co powoduje naprzemian zwalnianie i przyspieszanie samochodu, po zatrzymaniu i wrzuceniu na luz ponownie silnik łapie 1800 rpm. Pojechałem z tym do mechanika, stwierdził, że należy wymienić przepustnicę, szukam już drugi tydzień i nie mogę namierzyć takiej przepustnicy jak moja, zaczyna mi świtać, że tylko moja Madzia miała taką, ma zwężenie w miejscu klapki przepustnicy i na dodatek starte numery na korpusie, więc proszę pomóżcie jak możecie bo ogarnia mnie czarna rozpacz, a po przeczytaniu tego i kilku pokrewnych tematów mam wątpliwości czy ów mechanik ma rację z wymianą przepustnicy
Jacekm_ - 07 mar 2009 12:45
A ja mam pytanie, co sądzicie o preparatach, które są przeznaczone do czyszczenia przepustnic i gaźników, których używa się na pracującym silniku spryskując przepustnicę? Po spryskaniu otwierając ją w celu zwiększenia obrotów, żeby wszystko się wypaliło Myślicie, że to jest bezpieczne? W dodatku trzeba zdjąć dolot, a u mnie tam są 2 czujniki, MAF i jeszcze kilka wężyków odchodzących w różne strony. Czy jak to rozłączę i odpalę auto to poza tym, że zapali się check nic się nie stanie? Da radę przeprowadzić tą procedurę czyszczenia, tak jak to opisałem wzorując się na instrukcji z opakowania?
Ja mam tylko taki problem z przepustnicą, że" zacina się" gaz, widocznie jest na tyle dużo syfu, że talerz przepustnicy zapieka się, jak dłużej postoi w pozycji zamkniętej.
morfi - 10 mar 2009 16:26
moim zdaniem to pół środek dla leniwców, jak zdejmiesz już dolot to i cztery śrubki można odkręcić i zrobić to jak się należy , do wyczyszczenia przepustnicy trzeba użyć siły fizycznej.
ZipperPL - 11 mar 2009 7:59
sawek Sprawdź sobie najpierw błędy - opis znajdziesz na Forum Możesz mieć uszkodzony czujnik temp. , a wcale nie wykluczone, że masz za mało płynu w układzie chłodzenia... Poczytajdokładnie kilka ostatnich postów na forum, a na pewno dowiesz się wielu ciekawych i przydatnych rzeczy...
sawek - 13 mar 2009 7:59
Witam.
ZipperPL napisał:
Poczytaj dokładnie kilka ostatnich postów na forum, a na pewno dowiesz się wielu ciekawych i przydatnych rzeczy...
Pawlo75 - 01 lip 2009 20:20
A ja mam takie banalne dla starych wyjadaczy pytanie: czy po wyciągnięciu tego kawałka z przepustnicą i wypłukaniu środkiem do czyszczenia układów dolotowych trzeba to odtłuszczać przed nałożeniem nowej uszczelki na silikon???
Zdejmowałem niedawno to ustrojstwo w mojej 626 i po założeniu nowej uszczelki wyciętej z kartonu z użyciem czerwonego silikonu chyba wydmuchnęło ją znowu
Odpaliłem motor 3h po złożeniu całości i zimny nie startował od 2000rpm jak zawsze, tylko od jakichś 800. Wszystko jest podłączone, nie wiem, gdzie tkwił błąd
Teraz przy dodawaniu gazu kręcąc paluchami za przepustnicę słychać wyraźne syczenie na początku, gdy zaczyna wkręcać się na obroty, nie wiem, czy wcześniej też tak było a czy może tak ma być
Jeżeli chodzi o uszczelkę, to chyba poszukam oryginału.
A nową oryginalną uszczelkę trzeba czymś podsmarować, czy można kłaść na odtłuszczone elementy?
ZipperPL - 01 lip 2009 21:09
Ja po złożeniu nie dawałem żadnej uszczelki , tylko cienką warstewkę silikonu Oczywiście wszystko wyczyściłem i odtłuściłem benzyną ekstrakcyjną i jest GIT
rafi201 - 02 lip 2009 5:48
Jak by ktoś był zainteresowany, nowa uszczelka w serwisie - 16zł
A przy okazji, czy mógłby ktos poradzic w tym temacie:
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... 1&start=20chodzi o ten silniczek krokowy z końca wątku.
lplonek - 03 lip 2009 23:27
Witam
To moja pierwsza wiadomość na tym forum - proszę o wybaczenie jeśli coś pomylę.
Moje pytanie dotyczy śruby bypass-u w przepustnicy - jest to śruba "a" na zdjęciu nr 3
Mam problem z jej wykręceniem. Tzn. nie wykręca się do końca tak abym mógł ją wyciągnąć i przeczyścić.
Czy ktoś może mi doradzić jak ją wykręcić??
Pytanie nr 2:
Na ile ma być szczelna przepustnica . czy patrząc pod światło mogą być prześwity?
Jeśli tak to jak wielkie?
PS - jeśli ktoś chciałby wiedzieć
Komplet uszczelek ( "papierowa" + gumowa) pod bypass w serwisie 41zł
Będę bardzo wdzięczny za Waszą pomoc.
Pawlo75 - 04 lip 2009 20:52
Wkleiłem to jeszcze raz bez uszczelki papierowej na taką silikonową uszczelkę w tubce, taki szary wynalazek ale nadal mam wrażenie, jakby nie było ssania. Teraz na benzynie pracuje ok, a na gazie gaśnie - to może być wina regulacji gazu, czy rzeczywiście coś schrzaniłem
Soluks - 04 lip 2009 22:57
Teraz na benzynie pracuje ok, a na gazie gaśnie - to może być wina regulacji gazu, czy rzeczywiście coś schrzaniłemjak na benzynce chodzi to jak najbardziej jest dobrze teraz czeka Ciebie wizyta u gozownika
michal_jarkowski - 11 lip 2009 5:27
Witam
wykonałem operację z tego wątku, gdyż blokował mi się pedał gazu, było to oczywiście spowodowane nadmiarem nagaru w przepustnicy, wydrukowałem wszystkie możliwe step by step dostępne na tym forum i zabrałem się do pracy, zakupiłem śrubokręt torx z otworem, środek do czyszczenia przepustnic i gaźników i czerwony silikon (od razu mówię, żeby nikt tego nie stosował – to może i się nadawało ale czas jego świetności skończył się)
posiadam silnik 1.8 FS (u mnie trzeba ustawiac wszystko na woltomierz - sposób z szczelinomierzem nie zdaje egzaminu)
rozebrałem wszystko, wyczyściłem (nie mogłem uwierzyć ile tam jest nagaru), złożyłem na uszczelki z tektury (nie powinno się dawać tutaj żadnego silikonu ani past, bo jeśli zapcha się jeden otwór cały precyzyjny japoński mechanizm przestaje pracować), co do ustawiania TPS wpinacie się w kable bezpośrednio przy TPS (w manualu są wartości dla jakiej wartości napięcia zasilania powinno być napięcie zakmniętej przepustnicy- u mnie wyszło ok. 0,53 V ) TPS jest najzwyklejszym potencjometrem w plastikowej obudowie, aby sprawdzić poprawność jego działania wystarczy najzwyklejszy multimetr i podstawowa wiedza elektroniczna ew. wpisanie w google „ jak sprawdzić potencjometr”
po złożeniu falowały obroty (na zimnym silniku było ok. 2tys potem jak wskazówka temperatury doszła tam, gdzie powinna być od 1,5 do 2 tys góra dół i tak w kółko ), nie mogłem dojść do tego co to jest, zadzwoniłem do Jaksy, powiedział ,że jeśli wszystko rozłożyłem i złożyłem tak jak było to wina tkwi w uszczelkach stwierdził, że musi tu być oryginał, w związku z czym zamówiłem w AZ Auto na Puławskiej takie uszczelki (zamówiłem w poniedziałek a w środę były do odbioru), ponieważ u Pana Jarka nie było terminu (szczerze mówiąc nie widziałem warsztatu, który byłby tak oblegany przez klientów), zdecydowałem się, że pojadę do „mechanika” który mieści się może z kilometr od mojej pracy i ma wielki napis MAZDA na szyldzie, powiedział, że mogę przyjechać nawet zaraz – tak też zrobiłem (dostarczyłem również nowe uszczelki, które ów „mechanik” założył) , kiedy przyszedłem odebrać auto "mechanik" stwierdził ,że przepustnica ma mikro pęknięcia, trzeba by jej robić prześwietlenie i być może splanować powierzchnię styku z kolektorem, zaraz potem, że najprawdopodobniej wessało uszczelkę pod kolektorem ssącym i na samym końcu, że żeby zdjąć kolektor to trzeba by od razu zdjąć głowicę i najlepiej zrobić uszczelkę pod głowicą bo wtedy będzie pewność, że nie będzie brała lewego powietrza ... – zadzwoniłem do Jaksy i powiedziałem co usłyszałem, Pan Jarek kazał przyjechac na drugi dzień rano tj. wczoraj. Po 3 godzinach zmagań (w zasadzie z dolotu bo Pan Jarek wcisnął mnie trochę poza kolejką, więc Panowie robili auta, które były umówione + zaglądali do mojego) wszystko śmigało jak należy, okazało się, że zblokował się zawór EGR (najprawdopodobniej kiedy czyściłem kolektor dolotowy druciakiem część startego nagaru wpadła właśnie do EGR), po wyczyszczeniu EGR motor ruszył z kopyta, wystarczyło podregulować obroty i wszystko jest elegancko.
Poniżej zamieszczam plik ze skanami oryginalnych uszczelek w pliku .pdf widać tam również cenę (nie jest ona mała ), zamieszczam też fragment serwisówki do GE z ustawianiem TPS, rada dla potomnych, jeśli ktoś chce czyścić przepustnicę tylko dlatego, że blokuje się pedał gazu (a nie ma wielkich umiejętności w mechanikowaniu) to polecam zdjąć obudowę filtra powietrza i otworzyć przepustnicę i wjechac papierkiem 200 lub popryskać tym środkiem do gaźników i operację powtarzać, aż przestanie się zacinać, jeśli jednak ktoś posiada umiejętności i komplet oryginalnych uszczelek pod ręką to polecam rozebrać i wyczyścić wszystko, po tej operacji auto jest wręcz „dzikie” jeśli to możliwe przy 90KM ale w porównaniu do tego co było przed jest rewelacja, czuć przyrost mocy i pedał gazu się nie blokuje
Plik ze skanami
http://volt.iem.pw.edu.pl/~jarkowsm/uszczelki.pdfserwisówka GE
http://volt.iem.pw.edu.pl/~jarkowsm/tps.pdf
Pawlo75 - 11 lip 2009 8:28
Ładny opis Michał.
W moim przypadku wystarczyło zdjąć przepustnicę(była uszkodzona uszczelka przepustnica-kolektor dolotowy), wyczyścić nagar(szczoteczka i odpowiedni preparat) i było ok
Piszę było bo zimny silnik po uruchomieniu pracuje jakby nie było ssania, tzn nie dochodzi jak zwykle wcześniej do 2000rpm, ale do jakichś 1200.
Wy też tak macie przy swoich Mazdach??
Zresetowałem kompa i wszystko wróciło do normy.
Kilka dni temu pojechałem do gazownika na
pozimową regulację i znowu na gazie przygasa na wolnych obrotach i nabawił się "dziur" w gazie w pewnych przedziałach obrotowych. Czy wskazany jest ponowny reset kompa
Nikt nie chce się wypowiedzieć w tej kwestii
steven - 11 lip 2009 10:39
Nikt nie chce się wypowiedzieć w tej kwestii przecież to nie dział LPG
michal_jarkowski - 11 lip 2009 14:24
u mnie nie ma nic takiego na gazie, w zasadzie nawet u Jaksy dziwili się, że równiej pracuje na gazie niż na benzynie, wydaje mi się, że zależy to od gazowników (ja zakładałem na Modlińskiej 264a "Migaz-S", polecam, znajomi do nich jeżdżą i również sa zadowoleni..)
a co do resetu kompa to nie wiem czy będzie to miało jakies znaczenie przy gazie, komputer steruje mieszanką benzyny, z drugiej strony przy SGI zgrywa się mapę benzyny z gazem, na prawdę nie potrafię nic powiedzieć, na pewno nie zaszkodzi ...
pozdrawiam
rafi201 - 25 lip 2009 8:42
Witam.
Podłacze się...
Kilka dni temu wymontowałem i wyczysciłem przepustnice.
Jedynym problemem przed czyszczeniem był blokujacy sie pedał gazu - problem wyeliminowany
Jednak podczas czyszczenia chcialem również odkrecic bypas wolnych obrotów (tak sie chyba nazywa ten element zaznaczony zielona kropka na zdjęciu).
Niestety nie dałem rady go odkręcic (sróbki na krzyżak)...
Jak było z tym u Was?
Macie na to jakis dobry sposób, klucz, czy cokolwiek... ?
morfi - 30 lip 2009 19:00
Z tego co widze po wypowiedziachinnych forumowiczów i moich własnych doświadczen tej sróbki sie nie da całkowicie wykrecic. ja u siebie czysczac przepustnice wyczysciłem kanał wolnych obrotów "mini wyciorem" hehe
DamianMX6 - 04 sie 2009 23:10
Da się da tylko nie śrubokrętem a np. kombinerkami, ściśnij porządnie główkę śruby i przekręć tyle abyś poczuł że ruszyła. Najlepsze są takie szczypce z blokadą ścisku (że tak powiem).
Kolega morfi to chyba ma na myśli śrubkę do regulacji wolnych obrotów? Ją też się da wykręcić do końca tylko trzeba od spodu ją podważyć i jednocześnie wykręcać bo ma na sobie taki piękny oring.
trener4 - 02 paź 2009 19:12
Co do uszczelki. Pozostają więc dwie możliwości:
- zamówić oryginał (koszt 18zł, ale jak to z oryginałami bywa, trzeba poczekać),
- wyciąć z jakiegoś kartonu czy czegoś tam.
Dla tych co chcą sobie wyciąć zamieszczam skan oryginalnej uszczelki w 300dpi (czyli jak się go wydrukuje w 300dpi to będzie 1:1), który może służyć jako idealny wzorzec a dla tych co chcą kupić? gdzie można dostać uszczelka pod przepustnice - sprawdzałem inter cars - nie ma takiej możliwości ;-( <--- moim problemem jest jej brak i za niskie obroty na biegu jałowy - tj. - falujące w okolicy - 500.
morfi - 03 paź 2009 14:04
Dla tych co chcą sobie wyciąć zamieszczam skan oryginalnej uszczelki w 300dpi (czyli jak się go wydrukuje w 300dpi to będzie 1:1), który może służyć jako idealny wzorzec cfaniakna pewno szybciej a oryginał tylko w salonie mazdy kupisz
ant - 10 lis 2009 20:55
Ja dodam swoje doświadczenia z blokującym się pedałem gazu.
Jako, że jestem amatorem i nie mam specjalnie warunków oraz czasu postawiłem na chemię.
Zakupiłem preparat do czyszczenie przepustnicy Liqy Moly, operacja demontażu i czyszczenia wg instrukcji (bez wyciągania przepustnicy) trwała ok. 20 min
Ponad miesiąc jeżdżę i już nic się nie blokuje.
Myślę, że co jakiś czas trzeba po prostu tak przeczyścić.
Ciekawe, że profesjonalny mechanik nie potrafił sobie poradzić z tym problemem !
Mam nadzieję, że te wskazówki komuś się przydadzą.
owczi89 - 01 gru 2009 18:06
Ja czyscile przepustnice i nic nie pomoglo z moim problemem z obrotami,Moze ktos mogl by mi wyjasnic jak sie ustawia ten czujnik polozenia przepustnicy??
owczi89 - 01 gru 2009 18:10
ja wyczyscilem przepustnice rozpuszczalnikiem. nie wiem czy dobrze zrobilem moze ten baypas musi chodzic nasmarowany czyms np.tym preparatem do czysczenia?
brakus69 - 28 mar 2010 18:03
Witam nie chcem zakladac nowego tamatu wiec odswieze ten poniewaz moj problem dotyczy przepustnicy i obrotow biegu jalowego:
Dzis wymontowalem przepustnice z mojej mazdy 323F 97r. po lifcie 1,5l. z zamiarem przeczyscienia jej. Wypucowalem wszystko elegancko specjalnym preparatem do gaznikow ale zdziwilo mnie to ze pod swiatlo patrzac to ta klapka sie nie domykala i byly przeswity podczas gdy powinna byc zamknieta (patrzac pod swiatlo). Dodam ze wczesniej szarpalo mi przy zmianie biegow i lekko falowaly obroty. Zaczolem krecic wiec taka srubke na ktorej opiera sie ten slimak (srubka imbusowa) zeby domknac przepustnice. Odpalilem silnik i obroty spadly ladnie do ok 750 ale po duzszej przejazdzce jak sie silnik nagrzal to nie chcialy spadac i zatrzymywaly sie na 1100 (gdy stalem na jalowym na swiatlach) Wiec znow ta srubka zaczolem krecic zeby wyregulowac i teras niby jest ok ale jeszcze nie jezdzilem autem po tej korekcie.
Teras moje pytanie czy po kreceniu ta sruba nie przestawilem czegos i czy ma to jakies negatywne konsekwencje ??? bo cos czytalem ze sie robi to w trybie serwisowym (TEN i GND) Po czyszczeniu dodam ze przesalo mi chyba szarpac przy zmianie biegow ale moze to zludzenie nie wiem.
rafi201 - 28 mar 2010 19:03
Jest o tym sporo na forum. Tą śrubką od TPS,u reguluje sie w trybie serwisowym.
Dowolnie lepiej nią nie kręcić. Też kiedyś popełniłem ten błąd.
hermol - 13 wrz 2010 21:20
Witam,
Czy ktoś zna nr części do Mazda 626 GF 1998 2.0 FS 115km
Komplet uszczelek ( "papierowa" + gumowa) pod bypass?
Pozdr.
waldek.kom - 14 wrz 2010 17:15
witam ja czyściłem przepustnice w swoje GE ale musiałem tylko dokupić uszczelke pod przepustnice orginalna kosztowała mie chyba 20 zł ale dostępna byław ASO Mazdy