Jakie koła będą pasowały?
kuki13 - 27 wrz 2005 20:12
Witam
Od kilku dni jestem szczęśliwym posiadaczem Mazdy 323F rok 1994/95 1,5 16v .
Pierwszą rzeczą, która rzuca mi się w oczy, są małe oryginalne kółka 13".
Proszę o pomoc, jakie opony zalecane są przy felgach 15" oraz jakie przy 16-stkach?
O ile to możliwe, proszę rónież o opinie, jak sprawują się felgi 16" i czy nie jest to lekko za dużo na polskie drogi.
Z góry dzięki za wszystkie podpowiedzi.
Pozdrawiam
KUKI
_____________________________________________
323F BA Z5 1,5i 1.489ccm 16v DOHC 88KM 132Nm 1994r.
brii - 27 wrz 2005 20:15
Na 15" wrzuć 205/55/R15 .
Ładnie to już będzie wyglądać i nie będzie bardzo boleć zad na naszych dziurach .
xsiondz - 28 wrz 2005 9:01
No to się "wypowiem" a co...
W latach 70 i na początku lat 80 była moda w Europie na tzw. male kołka. Najlepszym przykładem były Mercedesy. Takie samochody, jak W123, czy towarowe. Standardowo montowane były 13'' felgi... Była świadomość, że nie są idealne pod względem bezpieczeństwa, ale wtedy wyglądało... eeee... fajnie?
Potem dopiero (kilka lat później) poszły ruchy w kierunku wypasiastych kółek i znówu (m.in.) Mercedes już w wersji 190 (nastepcy W123) a potem w kolejnych stosował kołka praktycznie ponad konieczny rozmiar. I tak w najbardziej wypasionych furach dominowały już nawet 16'' felgi. Oczywiście w aspekcie tendencji, zagadnienie można by rozpatrywać na 1.000 postów i 3 prace inżynierskie... a tu nie o tym.
Właśne doświadczenia...
Wydaje mi się, że optymalnym rozwiązaniem do samochodów o pojemniści do 2,0l są felgi 15 calowe... No i tu zaczynaja się problemy z doborem opon.
Powiem tak... Najlepszym (moim zdaniem) jest dobor opon w rozmiarze 195/50/R15... Dlaczego? Otóż dlatego, że opony te wyglądają bardzo dobrze, mają stosunkowo niski profil, są szerokie a szczególnie mają cenę porównywalną do opon w zwykłych rozmiarówkach. No i jeszcze jedno... jeździ się na wiekszości modeli... zaje...cie. Moja Mazda 323F na tych kółeczkach jeździała super (galeria poglądowa na mojej stronce www). POLECAM TO KONKRETNE ROZWIĄZANIE Przy mocy silnika w okolicach 90KM - optymalne!
kuki13 - 29 wrz 2005 4:18
Wielkie dzięki za informacie.
Czyli najprawdopodobniej będzie 195/50/R15, muszę jednak przyznać, że męczy mnie temat 16" , może jest tu ktoś, kto na takich kołach jeździ.
Jeśli tak, proszę o opinię.
xsiondz - 29 wrz 2005 9:03
Moim skromnym zdaniem...
Przy Twoim silniku i jego mocy - uważam, że 16'' z szerokimi i niskoprofilowanymi oponami to porażka. Samochód będzie wyraźnie gorzej przyspieszał po prostu zmuli... bo opory znacznie wzrosną i sam ciężar "zamachowy" kol... Napewno również znacznie wzrosnie zużycie paliwa w stosunku do 15''.
Oczywiście mogą poprawić się właściwości trakcyjne na granicach bezpieczeństwa (np. ostre zakręty, itp.)... no i będzie ładniej wyglądał.
Pozdrowienia.
brii - 29 wrz 2005 11:17
Powiem tak... najlepszym (moim zdaniem) jest dobór opon w rozmiarze 195/50/R15I moim w sumie też - tych opon jeszcze nie ciąga po koleinach a 205 już torchę ciąga.
Pyton162 - 29 wrz 2005 12:25
Oj 205 to ciągą równo .
brii - 29 wrz 2005 13:04
oj 205 to ciaga rownoEeeeeee tam - trzeba tylko mocniej trzymać kierownicę .
kuki13 - 29 wrz 2005 13:36
OK, a więc zostaje 195/50/R15, za czymś takim trzeba się będzie rozejrzeć.
Wielkie dzięki za pierwszą (pewnie nie ostatnią) podpowiedź.
Pozdrawiam.
Fang - 30 wrz 2005 10:17
Ja w mojej Madzi mam 195/50/R15 jeździ się super i prezentuje (moim zdaniem) też pięknie.
Take a look
323C BA Z5 1,5i 1.489ccm 16v DOHC 88KM 132Nm 1995r.
przemko - 30 wrz 2005 12:44
Witam wszystkich
Wszyscy mówiąc o oponach mają na względzie głównie efekt wizualny.
Ja natomias mam inny problem. Chodzi mi o taki dobór opon aby autko jak najlepiej wybierało nierówności. Jeżdze po śląsku (głównie Sosnowiec i Katowice) a drogi są tu każdy wie jakie. Samochód się odbija jak piłta plażowa.
Moja mazda ma czerwone spręzyny i z tego co się zdążyłem zorioentować są one niższe i twardsze od standardowych. Samochód dobrze tłumi ale z kompletem osób na pokładzie.
Doradzcie proszę czy pomoże zmiana opon czy musze zmieniać spręzyny na wyższe i miększe.
Fang - 30 wrz 2005 13:48
Ze względu na koszty, nic bym nie ruszał w temacie sprężyn, piszesz "żeby auto nalpiej wybierało nierwóności", chyba masz na myśli, żeby wypierało? Najlepsza opona na dziury, to wysoka opona, czyli duży profil, np. fabryczne 75, jak założysz niski profil np. 50 opona jest już twardsza i gożej tłumi... Niemniej na Twoim miejscu nie zakładałbym nic ponad 195/50/R15, jeżdżę po tym samym rejonie co Ty .
Gość - 27 lis 2005 12:23
Jeżdząc po polskich drogach polecam 15". Właśnie wrociłem z Irlandii moja 323f BA 1.5 na 205/40 17". Piękne ale niepraktyczne w kraju. Wiec wróciłem do standartowych 13". Jeśli ktoś ma jakiekolwiek info gdzie mogę kupic sprężyny obniżające proszę o kontakt. Pozdrawiam.
Spike - 28 lis 2005 19:02
Ja w swojej Efce mam 17'' i nie jest zle, do silnika 1,5 najlepszym rozwiązaniem bedzie 15/55/195 (takie jest moje zdanie). Ja uważam ze felgi dopiero ładnie wyglądają jak mają conajmniej 16" ale dla silnika 1,5 to juz jest niezle zamulenie.