ďťż
Klimatyzacja i climatronic - tryby ECO/normal





rafal_ldz - 16 kwi 2008 11:19
w maździe 626 z klimatyzacją automatyczną są do wyboru dwa tryby pracy ECO i Normal, czym one się różnią i jaki jest cel stosowania trybu ECO - zmniejszenie zużycia paliwa? jeśli tak to jaką ilość paliwa mniej spali? Na czym polega zasada działania trybu ECO? mniejszy stopień sprężania czynnika w sprężarce? jakim czynnikiem fabrycznie była zalewana klimatyzacja? R134?




Yard - 25 kwi 2008 19:16
ECO to tryb, w którym klimatyzacja pracuje oszczędniej czyli stara się być jak najbardziej leniwa



jacek972 - 26 kwi 2008 10:01
interesuje mnie wymiana filtru kabinowego gdzie się znajduje i jak go wymienić pozdrawiam jacek



Yard - 26 kwi 2008 18:00
Filtr jest po lewej stronie nóg pasażera za radiem.
Instrukcja wymiany
Wyjąć pierwszą część
Wyjąć drugą część
Włożyć drugą część
Włożyć pierwszą część
i tyle




mr_t - 29 kwi 2008 10:59
Ja bym się podpiął pod to pytanie z rozwinięciem na różnicę w działaniu klimy w trybie auto i bez. A dokładniej chodzi o to że moja klima działa tak sobie tj. czasem jest za zimno, czasem za ciepło - nie utrzymuje stałej temperatury jak klimy w innych autach z którymi miałem doczynienia. ASO mi powiedziało (żebym się odwalił i nie zadawał trudnych pytań) że może tak działać jeśli ręcznie wyłączę klime - na trybie auto zawsze mi pracue ECO A/C więc czasem wyłączałem klimę żeby wogóle nie pracowała - naciskałem tylko przycisk AC. Podobno wtedy klima działa w trybie manualnym i nie działają wszystkie czujniki temperatury w kabinie (ile ich jest?) tylko 1 i przez to czasem powiewa zimny, czasem ciepłym powietrzem.
Jest to bzdura - bo jak klima pracuje na auto to też nie umie utrzymać stałej temperatury w kabinie, ale widzę że ASO nie ma pojęcia jak to działa, więc ich więcej pytał nie będę, ale może ktoś tutaj by coś więcej mógł powiedzieć.



Pawnik - 29 kwi 2008 15:41

Ja bym się podpiął pod to pytanie z rozwinięciem na różnicę w działaniu klimy w trybie auto i bez. A dokładniej chodzi o to że moja klima działa tak sobie tj. czasem jest za zimno, czasem za ciepło - nie utrzymuje stałej temperatury jak klimy w innych autach z którymi miałem doczynienia. ASO mi powiedziało (żebym się odwalił i nie zadawał trudnych pytań) że może tak działać jeśli ręcznie wyłączę klime - na trybie auto zawsze mi pracue ECO A/C więc czasem wyłączałem klimę żeby wogóle nie pracowała - naciskałem tylko przycisk AC. Podobno wtedy klima działa w trybie manualnym i nie działają wszystkie czujniki temperatury w kabinie (ile ich jest?) tylko 1 i przez to czasem powiewa zimny, czasem ciepłym powietrzem.
Jest to bzdura - bo jak klima pracuje na auto to też nie umie utrzymać stałej temperatury w kabinie, ale widzę że ASO nie ma pojęcia jak to działa, więc ich więcej pytał nie będę, ale może ktoś tutaj by coś więcej mógł powiedzieć.

Taki jest klimatronic w Mazdach. Jest jeden czujnik temp. i jeden czujnik nasłonecznienia. Klima jest prosta mieszalnikowa ( cały czas pracuje na maxa albo na pół gwizdka w trybie eco mieszając ciepłe powietrze z zimnym). W zimie w długich trasach zauważyłem że ma problemy z utrzymaniem temp. w trybie auto. Albo wieje zimnym albo gorącym. W lecie jest lepiej i chłodzi w miarę równo. Jednak jest mniej wydajna od aut europejskich, prawdopodobnie ze względu na mniejszą pojemność układu. Prostota budowy ma jednak swoje zalety - jest dość niezawodna. Wada - niestety nie działa idealnie.



Cichyq - 30 kwi 2008 6:20

Taki jest klimatronic w Mazdach. Jest jeden czujnik temp. i jeden czujnik nasłonecznienia. Klima jest prosta mieszalnikowa ( cały czas pracuje na maxa albo na pół gwizdka w trybie eco mieszając ciepłe powietrze z zimnym). W zimie w długich trasach zauważyłem że ma problemy z utrzymaniem temp. w trybie auto. Albo wieje zimnym albo gorącym. W lecie jest lepiej i chłodzi w miarę równo. Jednak jest mniej wydajna od aut europejskich, prawdopodobnie ze względu na mniejszą pojemność układu. Prostota budowy ma jednak swoje zalety - jest dość niezawodna. Wada - niestety nie działa idealnie.

Dziwne, bo u mnie dziala bardzo dobrze, nie czuje zadnych wahan temperatury.
W zimie stara sie jak najszybciej nagrzac (pełną moc włącza dopiero po osiagnieciu temperatury roboczej przez silnik) a w lecie wychlodzic.
Z tego co wyczailem, to jak nie ma ostrego gorąca, to klima (sprezarka) sie wlacza i wylacza co jakis czas, takze nie pracuje caly czas jak napisales.

Pozdrawiam.



Grzyby - 30 kwi 2008 6:31

u mnie dziala bardzo dobrze, nie czuje zadnych wahan temperatury.
potwierdzam


klima (sprezarka) sie wlacza i wylacza co jakis czas
zgadza się - nie pracuje cały czas w żadnym trybie (ani w A/C ani w A/C ECO) - wczoraj nawet byłem u speca od klimy i sobie dokładnie obejrzałem wszystko jak działa



Pawnik - 30 kwi 2008 7:18
Nie chodziło mi o to że sprężarka cały czas pracuje, ale że pracuje cały czas z tą samą wydajnością. jak się załaczy to jedzie na maxa. W nowszych systemach ( wiekszość nowych aut europejskich) klima pracuje z różnym natężeniem zmienianym płynnie w sposób elektroniczny. W poprzednim samochodzie z takim właśnie systemem pracowała idealnie, ale tam było kilka czujników we wnętrzu. Co ciekawe klima mogła działac przy wyłączonym silniku nawet do kilkunastu minut wykorzystując spężony czynnik w układzie. Mam porównanie do tamtej klimy i dlatego twierzdę że klimatronic w szóstce jest do bani jeśli chodzi o utzrymywanie stałej temp. Jest za to prostszy i przez to na pewno mniej awaryjny.



Cichyq - 30 kwi 2008 12:45

klimatronic w szóstce jest do bani jeśli chodzi o utzrymywanie stałej temp
U mnie utrzymuje stałą temperature, dlatego nie potwierdzam, ze jest do bani

Pozdrawiam.



Marekz6` - 03 sty 2009 18:28
Witam!
Szukam informacji na temat przeglądów klimatyzacji w Mazda 6.Co jaki czas należy zrobić przegląd, jaki jest koszt?



fazzi - 03 sty 2009 20:08
Z tego co wiem w większości aut system jest następujący:
W trybie ECO klima nie działa w ogóle. System wentylujący samym nawiewem próbuje utrzymać temperaturę.
W trybie AUTO/NORMAL klima jest załączana w momencie gdy jest potrzebna a moc nawiewu powinna być mniej więcej stała i mało dokuczliwa dla kierowcy.



rafu83 - 04 sty 2009 2:37

W trybie ECO klima nie działa w ogóle. System wentylujący samym nawiewem próbuje utrzymać temperaturę.
W trybie AUTO/NORMAL klima jest załączana w momencie gdy jest potrzebna a moc nawiewu powinna być mniej więcej stała i mało dokuczliwa dla kierowcy.


Jestem posiadaczem 6 od niedawna ale skoro klima w ECO w ogole nie dziala to daczego mozna ja jeszcze wylaczyc ? tzn przelacznik u mnie dziala norm -> eco -> nic (klima OFF) i chyba tak jest we wszystkich 6
W poprzednim aucie mialem tylko klima ON -> OFF.

Pozdrawiam.



gstr - 15 sty 2009 7:50
O Jezusicku... Czytam te bzdury no i po prostu nie moge...

1. Zarowno w przypadku ECO/NORMAL klima moze chlodzic;
2. W ECO mniej wydajnie, czyli dluzej;
3. Dlatego po wlaczeniu AUTO w trakcie upalu klimatronic najpierw chlodzi na NORMAL; potem przelacza sie w ECO, bo do utrzymania temperatury to wystarcza;
4. Sprezarka sie wlacza od czasu do czasu, jak spada cisnienie czynnika; sila powyzszego w ECO rzadziej;

Jesli chcemy, zeby sprezarka nie dzialala, musimy wylaczyc klime calkiem. Inaczej nawet przy -20 dziala, zeby wyciagnac wilgoc. Widac to na zuzyciu paliwa rowniez, choc w zimie minimalnie.

Nawet w starej 626 GE sprezarka sie zalaczala tylko gdy byla taka potrzeba.

W 6 zdaje sie jest odlaczana sprezarka po wcisnieciu gazu do podlogi. Znalazlem w service manualu opis tego dzialania.



Lukano - 15 sty 2009 10:04

O Jezusicku... Czytam te bzdury no i po prostu nie moge...
1. Zarowno w przypadku ECO/NORMAL klima moze chlodzic;

Czemu bzdury ??? jak już to napisz, że tak jest w maździe 6.
Czyta ze zrozumieniem:

Z tego co wiem w większości aut system jest następujący:
W trybie ECO klima nie działa w ogóle.

w WIĘKSZOŚCI AUT, nie tylko mazda.
Mylicie pojęcie klimatyzacji automatycznej i Climatronika, jakoś tak chyba nazw nie pomieszałem.
u mnie w saabie(pełny climatronik, 2 czujniki z przodu, 2 z tyłu, plus nasłonecznienia) działa tak jak napisał fazziw trybie ECO działa pełna automatyka, bez sprężarki klimatyzacji. Czyli stara się wyrównać temperaturę tylko powietrzem z zewnątrz.
jak to ktoś wcześniej napisał, mazda stosuję prostą climę (działa, nie działa). Czyli jak się załączy sprężarka, daje pełną moc i to zimne powietrze jest mieszane z ciepłym dla wyrównania.
U mnie sprężarka ma 4 stopnie działania.

Inaczej nawet przy -20 dziala
Raczej nie powinna, przynajmniej u mnie się nie załącza.



gstr - 15 sty 2009 11:56

jak już to napisz, że tak jest w maździe 6

Nie, tak jest w absolutnej większości samochodów, w Twoim Saab 9-5 też, chyba, że jest całkiem absolutnym wyjątkiem. Z ciekawości zapytam kolegów z GM...

W ECO stara się wyrównać temperaturę powietrzem z zewnątrz. Ale jeśli nie będzie mogła, sprężarka od klimy też się włączy.


Raczej nie powinna, przynajmniej u mnie się nie załącza

Zdecydowanie powinna. Cały układ musi działać, żeby wilgoć z wnętrza wyciągać. Nawet przy -15 wyraźnie widać różnice w parowaniu szyb pomiędzy sytuacją klima włączona/klima wyłączona.


mazda stosuję prostą climę

Przeczytaj dokładniej wcześniejsze posty. To sprężarka działa/nie działa. To co innego. Działanie sprężarki nie oznacza działania klimatyzacji. Sprężarka ma zagwarantować odpowiednie ciśnienie w części wysokiego ciśnienia w układzie klimatyzacji. W Mazdach faktycznie sprężarka się tylko włącza/wyłącza - poniżej pewnego ciśnienia następuje włączenie, powyżej wyłączenie.

Klimatyzacja natomiast działa cały czas.

Gdyby to było tak, że przy włączonej klimie chłodzenie działa na full i dalej jest mieszane z ciepłym, to wtedy częstotliwość włączania sprężarki raczej by nie zależała od różnicy temperatur. A wyraźnie zależy. W lecie sprężarka włącza się bardzo często, w zimie bardzo rzadko.

Stąd wniosek, że regulacja temperatury następuje poprzez podjęcie decyzji częstotliwości rozprężania czynnika, a nie poprzez mieszanie. Głowy nie dam, czy decyzja ta zachodzi mechanicznie, poprzez własności układu czy też elektronicznie. Ale tak to działa i w GE i w GG. W GF - nie wiem.



fazzi - 15 sty 2009 12:07

O Jezusicku... Czytam te bzdury no i po prostu nie moge...
Czego nie możesz?

4. Sprezarka sie wlacza od czasu do czasu, jak spada cisnienie czynnika
Zawsze tak działa. Nawet w najprostszej wersji klimy sterowanej przyciskiem ON/OFF, to ciśnienie czynnika decyduje o załączeniu sprężarki.

Jesli chcemy, zeby sprezarka nie dzialala, musimy wylaczyc klime calkiem. Inaczej nawet przy -20 dziala, zeby wyciagnac wilgoc
To się kłóci z tym co napisałeś wyżej, to raz.
Dwa, że -20 klimatyzacja nie ma prawa się uruchomić chyba, że zastosowano jakieś inne, dodatkowe ogrzewanie parownika. Inaczej układ by zamarzł.
Trzy. Przy -20, wilgoci w powietrzu prawie nie ma i nie ma sensu włączać klimy żeby je osuszać.

Jak działa klima w dokładnie w tym modelu nie wiem, bo go nie posiadam. Najprościej spojrzeć w instrukcję lub zadzwonić do ASO Mazdy. Oni wiedzą na pewno i pewnie powiedzą każdemu zainteresowanemu. Napisałem jak działa w większości samochodów bo to akurat wiem. I tyle...



Lukano - 15 sty 2009 12:41

Twoim Saab 9-5 też, chyba
Wtedy instrukcja musiała by kłamać. jeszcze raz przed chwila sprawdzałem.
"Tryb eko wyłącza całkowicie sprężarkę" I tak w lato było, nawet przy największych upałach nie czuć było jej załączenia.
I wyjątkiem raczej też nie jest. W S 60 sprawdziłem w instrukcji obsługi, to samo. Więcej instrukcji nie mam i nie jeżdżę chwilowo innymi pojazdami.

Z ciekawości zapytam kolegów z GM...
w brew płycie podłogowej bardzo się różni od vectry ja już nie jeżdżę do serwisu opla bo mi tylko ciśnienie podnoszą.

W ECO stara się wyrównać temperaturę powietrzem z zewnątrz. Ale jeśli nie będzie mogła, sprężarka od klimy też się włączy.
TAK, na drugie zdanie nie Oczywiście piszę o swoim wozie

To sprężarka działa/nie działa.
Czyli piszesz to samo co ja.

Nawet przy -15 wyraźnie widać różnice w parowaniu szyb pomiędzy sytuacją klima włączona/klima wyłączona.
Zaraz poszukam w instrukcji przy jakiej temperaturze sprężarka nie powinna się włączyć.Coś koło zera jeśli mnie pamięć nie myli.

To o czym piszesz "żeby sprężarka się załączała nawet przy ECO" powyzej 13 stopni można w saabie zaprogramowac komputerem serwoisowym.
tyle z serwisowki.
sprezarka jestr automatycznie wyłączona gdy temperatura zewnętrzna spadnie poniżej 5 stopni, to tez z serwisówki.
nie moge tylko nic znaleźć w sytuacji gdy włączymy odmrażanie przedniej szyby czy jak to się nazywa.



gstr - 15 sty 2009 14:27

To się kłóci z tym co napisałeś wyżej, to raz.
Dwa, że -20 klimatyzacja nie ma prawa się uruchomić chyba, że zastosowano jakieś inne, dodatkowe ogrzewanie parownika. Inaczej układ by zamarzł.
Trzy. Przy -20, wilgoci w powietrzu prawie nie ma i nie ma sensu włączać klimy żeby je osuszać.


Nie, nie kłóci się. Mówimy o -20 na zewnątrz, w kabinie jest +20 i kilka parujących osób
. Wciąż najlepszym sposobem na usunięcie wilgoci jest włączenie klimy. Sam nawiew, bez klimy jest duuuuuuużo mniej skuteczny. Różnica jest dramatyczna, tzn. 5 sekund przy klimie do 2 minut bez klimy.


w brew płycie podłogowej bardzo się różni od vectry

Wiem. Ale Opel i Saab to tak samo GM.


trybie ECO działa pełna automatyka, bez sprężarki klimatyzacji

W M6 też jest taki tryb i nie jest to bynajmniej ECO.

Włączamy climatronic przyciskiem AUTO. Potem WYŁĄCZAMY klimatyzację przyciskiem AC. Gaśnie AUTO na wyświetlaczu i na przycisku. Ale climatronic WCIĄŻ działa, utrzymuje temperaturę chłodząc powietrzem z zewnątrz, reguluje nawiew i jego kierunek.

Swoją drogą trochę smutne jest, że "AUTO" gaśnie. Moim zdaniem powinno "AC" gasnąć, a "AUTO" zostawać.



grzehoo - 15 sty 2009 21:59
dokładnie



fazzi - 15 sty 2009 23:34

w kabinie jest +20 i kilka parujących osób
Czyli w zimie jeździsz z włączoną klimą i włączonym obiegiem wewnętrznym? Bo chyba tylko tak możesz osuszyć wnętrze - z zewnątrz leci suche. Ja mam zawsze włączony obieg zewnętrzny i nigdy nie miałem problemu jaki opisujesz. Może warto wymienić kabinowy filtr powietrza?

Sytuacja o jakiej piszesz to raczej temperatury w okolicach 0 stopni. I wtedy w wielu autach klimatyzację da się jeszcze włączyć i faktycznie świetnie osusza.
Chyba, że nowe Mazdy mają inną budowę kanału powietrznego: Najpierw nagrzewnica a dopiero potem wymiennik klimy. Wtedy zimne powietrze można podgrzać i nie uszkodzi się parownika. Tego nie wiem i nie będę dyskutował. U mnie jest 'klasyczny' układ i o tym wiem na 100% że przy -20 nie będzie działał. Tyle że przy -20 to naprawdę nie ma sensu...



gstr - 16 sty 2009 15:36

Czyli w zimie jeździsz z włączoną klimą i włączonym obiegiem wewnętrznym

Nie, w zimie mam obieg zewnętrzny, normalnie.

Klima wyłączona - szyby parują.
Klima włączona - szyby nie parują.

Poza tym jest wyraźnie "mniej duszno". Filtr kabinowy nowy. Objaw nie jest bynajmniej uciążliwy, jak są 3 osoby w tym dwie którym się nie chce rozebrać i po kilku kilometrach przy 22C ciepło oddawać. Włączenie klimy wtedy rozwiązuje problem.



kauzyperda - 22 sie 2009 20:34
Na czym polega tryb "eco" pracy klimatyzacji?

Poza tym jest jakas regula kiedy sie zalacza a kiedy nie? Bo jak sie wlaczy, to wciskajac "AC" moge wymusic prace klimy bez "eco" ale odwrotnie sie nie da (albo nie wiem jak).
A poza tym gra jest warta swieczki? Tzn. na ile "oszczedniejszy" jest tryb "eco" od normalnego. Nie zebym szukal jakis specjalnych oszczednosci ale troche mnie denerwuje jak nie wiem jak cos mi dziala w aucie

EdiT by mckoper
taki temat już był <=>



cult1 - 22 sie 2009 21:56
Tryb "Eco" działa gdy różnica pomiędzy temperaturą zewnętrzną a wewnętrzną różni się bodajże o 3 stopnie. W przeciwnym wypadku ten tryb się nie uruchamia.
Co do oszczędności tego trybu ..... nie mam pojęcia



yodyna - 23 sie 2009 10:05
A czy wszystkie mazdy maja ten tryb eco?Nie zauwazylem aby ten tryb wlaczal sie u mnie



Tolek - 23 sie 2009 10:19

A czy wszystkie mazdy maja ten tryb eco?Nie zauwazylem aby ten tryb wlaczal sie u mnie
A masz automatyczną czy manualną? Prawdopodobnie jest tylko przy automatycznej.



mxx_rs - 23 sie 2009 18:46
Nie wiem czy o to chodzi akurat w maździe ale podejrzewam, że też. Tryb eco występuje tylko przy klimie automatycznej i polega na tym, że w ten sposób można wyłączyć sprężarkę. W ręcznej eco = AC.
Z taką zasadą działania spotkałem się w oplu astrze III, vectrze C i lancii lybrze więc podejrzewam, że chodzi właśnie o to.



yodyna - 25 sie 2009 11:14

A masz automatyczną czy manualną? Prawdopodobnie jest tylko przy automatycznej.
Mam automatyczna.Uzywam klimy dosc intensywnie i nie widze zeby zapalal sie tryb eco



Tolek - 25 sie 2009 15:57

Mam automatyczna.Uzywam klimy dosc intensywnie i nie widze zeby zapalal sie tryb eco
To jest problem. Jestem pewien, że już kiedyś był poruszany podobny temat. Poszperaj na forum.
M.in. było: http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... imatyzacja i tu http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... yzacja+eco



RobertPi - 26 sie 2009 12:12
Może to jednak nie jest problem. Może kolega używa w nastawach klimy zbyt niskich temperatur i dlatego eco się nie pojawia. Przy aktualnych temperaturach to trzeba by ustawiać pewnie conajmniej 24-25 stopni a na to jest jednak trochę za ciepło.



mckoper - 26 sie 2009 20:32
Proszę o połączenie tematu z tym tematem:
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... acja%20eco



lesiux - 26 sie 2009 20:42
kolega w Vectrze C też to ma i Eco to jest tryb w którym nie jest wykorzystywana klimatyzacja tylko zwykły nawiew. Myślę, że w Maździe jest analogicznie.



Don Corleone - 28 sie 2009 7:41

Proszę o połączenie tematu z tym tematem:
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.ph ... acja%20eco

Łącze.