Serwis nowonabytego pojazdu
catbert - 20 paź 2004 18:41
Witam serdecznie wszystkich użytkowników i sympatyków Mazdy.
Od dwóch tygodni jestem radosnym posiadaczem modelu 626 1.8i z roku 1993, nadwozie typu sedan, przebieg (raczej autentyczny) 144tys. Sprowadziłem go sobie z Austrii, niestety nie mam do niego żadnej książki obsługi ani instrukcji . W związku z tym mam kilka pytań do kolegów/koleżanek którzy mają dłuższy staż w użytkowaniu tego autka niż ja .
1. Jaki olej do silnika w książce serwisowej jest reklama mineralnego (myślałem że do takich aut używa się syntetycznego), przy silniku znalazłem kawałek naklejki z oznaczeniem GTX ? Lać Castrola mineralnego? Może ktoś z was używał Castrol GTX High Mileage (zalecany do silników z przebiegiem >100tys.) ?
2. czy w tym modelu jest kontrolka rezerwy? Jeżeli jest to czy zapala się dopiero wtedy jak strzałka praktycznie się nie może już podnieść, czy tylko ja mam przepaloną żarówkę ?. Jeżeli jest to kiedy się zapala (ile litrów jest wtedy w baku)
3. Jaki w ogóle duży jest bak (bo chyba duży jest)?
4. Jakie jest średnie rzeczywiste, nie książkowe, spalanie ?
5. Co razicie mi w kwestii montażu instalacji gazowej
6. co ile zalecana jest wymiana filtru powietrza / paliwa, świec i przewodów.
To tyle tak „na gorąco”, szczególnie czekam na info do pytań 1 i 6,
Pozdrawiam,
Catbert
Piotrek - 20 paź 2004 19:38
Witaj,
1. U siebie mialem zalany Castrol polsyntetyk 10W 40 - co do marki, to praktycznie roznicy nie ma. Mineralny nie do tego silnika przy takim przebiegu...
2. Oczywiscie, ze jest kontrolka rezerwy. U Ciebie najprawdopodobniej zarowka padla. U mnie zaczyna swiecic jak wskazowka jest na przedostatniej kresce (nie wiem ile litrow ma rezerwa).
3. Sprawdz na stronie klubowej w dziale "modele" - sa tam wszystkie dane techniczne...
4. W zaleznosci od nogi. Moje najmniejsze spalanie gazu to 6,5 /100 na niemieckich autostradach. Najwiecej mi lyknela ok. 10/100 - po miescie z ciezka prawa noga. Srednio wychodzi mi ok. 8 - 8.5 l gazu/100km
5. Moim zdaniem tylko SGI (wada jest koszt - ok. 4000zl), mozna tez zalozyc inst. II gen., ale o jej wadach poczytaj na forum...
6. Jesli nie wiesz nic o aucie, jak byl serwisowany, to wymien filtry, swiece i kable. Co ile sie je wymienia, to nie bede pisal, bo moglbym Cie wprowadzic w blad. Niech sie ktos inny wypowie...
POZDRAWIAM
nemi - 20 paź 2004 20:13
gdzieś tu jest książka obsługi w pdfie więc może ktoś zapoda link dla nowego mazdownika
Bokciu - 20 paź 2004 20:18
Witaj!
Widze ,ze mieszkasz niedaleko.
Co do rezerwy to zaczyna swiecic jak masz ok. 10 litrow w baku.
Troche maly ten przebieg jak na '93 ,skad ta pewnosc ,ze prawdziwy skoro ni emasz ksiazki?
Pozdr.
nemi - 20 paź 2004 20:32
1. Jaki olej do silnika Mazda zaleca olej półsyntetyczny 10W40 i jeśli faktycznie masz taki maleńki przebieg, to właśnie taki powinieneś lać.
catbert - 20 paź 2004 20:36
co do przebiegu to mam książkę serwisową, z której wynika że auto robiło po ok. 10 - 13 tys. rocznie co jest zgodne ze stanem licznika. Mam też taki austriacki brief, ale poza danymi właścicieli oraz wymiarami auta nic tam ciekawego nie widzę Brakuje mi natomiast takiej zwykłej "instrukcji obsługi" samochodu gdzie sa wszystkie dane dotyczące urzytkowania, serwisu i konserwacji
LoB - 20 paź 2004 21:36
Witaj!
Widze ,ze mieszkasz niedaleko.
Smirnoff - 21 paź 2004 9:28
Usystematyzujmy:
1) Mazda zaleca do tego silnika półsyntetyk, tak więc może być np Castrol Magnatec 10W40 lub dowolny inny 10W40, o klasie SG lub wyższej (w-g API), do 1.8 potrzebujesz 3,5 litra (z filtrem)
2) Kontrolka rezerwy jest, pali się na pomarańczowo gdy w zbiorniku pozostało ok. 10 litrów paliwa (lub mniej)
3) Zbiornik paliwa ma pojemność 60L.
4) Rzeczywiste spalanie takiej mazdy średnio wynosi ok 7-8 litrów Pb /100km, uwzględniając przeważającą jazdę w warunkach miejskich. Oczywiście w zimie trzeba dodać ok 1L. Na trasie spokojnie można zejść do 7L.
5) Co do LPG - radziłbym się zastanowić ile km chcesz ta mazdą przejechać rocznie/globalnie przez cały okres użytkowania samochodu.
Przy przebiegach oscylujących w okolicach 10000km/rok nie za bardzo jest sens przerabiania tak oszczędnego auta na LPG, zwłaszcza, ze dla rzeczywistego komfortu użytkowania w tym przypadku zalecana jest instalacja SGI za ok 4000pln (jak pisał kolega powyzej). Instalację na mikserze da się co prawda zamontować, lecz niestety istnieje ryzyko strzału w kolektor, który może zakończyć się uszkodzeniem przepływomierza. A ten jest wyjątkowo drogim wynalazkiem i na rynku wtórnym ceny osiągają już poziom 800pln/szt, że o cenie nowego nie wspomnę, bo się przestraszysz.
6) Zgodnie z instrukcją obsługi:
Filtr powietrza - max co 40kkm
Filtr paliwa - wymiana co 40kkm
Świece - kontrola i w razie potrzeby wymiana co 20kkm (do Twojego silnika są NGK BKR5E-11 lub BKR6E-11)
Przewody WN - w zasadzie co 100kkm, lecz w praktyce zależy jakie się stosuje. Np w mojej maździe mam kable WN NGK i mają już 139kkm i nie ma problemów. Dla porównania np przewody z Jc wytryzmują 30kkm albo i nie. Tak więc wymiana zależy od stanu rzeczywistego przewodów.
Osobiście zalecałbym Tobie wymienić pasek rozrządu, ponieważ koszt paska jest stosunkowo niski, zwłaszcza w porównaniu do kosztów naprawy silnika w momencie, gdy taki pasek się zerwie.
To chyba tyle.
Pozdrawiam
Smirnoff
catbert - 21 paź 2004 20:11
Serdeczne dzięki za info (szczególnie dla Smirnoffa)
teraz już jestem mądrzejszy