Szpindlerowy Młyn (Czeska Republika)
autor: Lechu - Zamieszczono: wt kwie 18, 2006 9:07 am
Szpindlerowy Młyn
Położenie
Szpindlerowy Młyn położony jest w samym sercu czeskich Karkonoszy, w dolinie Łaby. Jest to jeden z najbardziej popularnych ośrodków narciarskich w Czeskiej Republice. Z uwagi na długo utrzymującą się pokrywę śnieżną jest jednym z najchętniej odwiedzanych miejsc w Karkonoszach. Specyficzny, zbliżony do alpejskiego mikroklimat powoduje że śnieg i dobre warunki narciarskie utrzymują się tutaj przeważnie do kwietnia. Z tych też powodów SM jest miejscem częstych narciarskich zawodów sportowych na poziomie Mistrzostw Czech jak i niektórych dyscyplin Pucharu Świata.
Mimo stosunkowo wysokich jak na czeskie warunki cen, SM cieszy się niesłabnąca popularności wśród polskich narciarzy szczególnie z przyległych województw : dolnośląskiego, wielkopolskiego i opolskiego.
Nie oznacza to że nie spotkamy tu gości z innych regionów. Poza Czechami i Polakami najliczniejszą grupę stanowią Niemcy a ostatnimi laty również Holendrzy. W okresie zaraz po Nowym Roku, ale i później widoczna jest też grupa rosyjskojęzycznych narciarzy.
Dojazd
W zasadzie obojętnie z jakiego kierunku byśmy do SM nie zmierzali i tak najczęściej przyjdzie nam przekraczać granicę w miejscowości Lubawka. Ponieważ większość jadącym od Warszawy czy też Śląska musi przeciąć węzeł bielański pod Wrocławiem to stąd zacznę swój opis dojazdu.
Jedziemy autostradą w kierunku Jędrzychowice, Zgorzelec. Po około 30 km zjazd na Lubawkę, droga nr 5 wiaduktem w lewo. Jest to trzeci zjazd za Wrocławiem po minięciu zjazdów : Krzeptów/Wierzbice i Kąty Wrocławskie/Mietków.
Dalej droga nr 5 prowadzi przez Strzegom który przejeżdżamy prosto obwodnicą z estakadą, lekko w lewo przy dojeździe do Strzegomia, a potem przez małe rondo też prosto kierunek Jelenia Góra/Lubawka.
Przy samym wjeździe do Bolkowa zaraz za tablicą miejscowości na prawym łuku jedziemy w lewo na : Lubawka/Kamienna Góra (bez wjeżdżania do centrum Bolkowa ) i po 200 metrach w górę zaraz w lewo tak jak droga z pierwszeństwem przejazdu prowadzi.
Później mamy trochę ciasnych zakrętów w Marciszowie i innych miejscowościach, musimy uważać na wąskich krętych drogach które często też są śliskie i oblodzone w zimie.
Wjeżdżamy do Kamiennej Góry i na światłach w prawo, stację paliw Orlen pozostawiamy po prawej. Jedziemy prosto, kierunek Lubawka.
Na światłach koło Dworca PKP, który pozostawiamy z prawej, jedziemy prosto a nie jak kiedyś w lewo. Później dojeżdżamy do skrzyżowania gdzie jedziemy w lewo na Lubawkę a prosto prowadzi droga do Jeleniej Góry.
Przed samym wjazdem do Lubawki mamy ostry zakręt w prawo przed przejazdem kolejowym ze znakiem „stop”.
W samej Lubawce przed stacją paliw Orlenu jedziemy w lewo na "granica państwa". Jak ktoś nie zdąży może objechać stacje paliw Orlen od tyłu.
Zaraz za granicą w Kralovacu, około 1.800 metrów za szlabanem granicznym, jedziemy w prawo drogą na Zacler. Bardzo przyzwoity i urokliwy skrót omijający Trutnov. Jedzie się świetnie, pusto i dość szeroko mimo górskiego charakteru drogi.
Jedziemy tak: prosto przez przejazd kolejowy ze szlabanami potem będzie zaraz skrzyżowanie z drugim przejazdem kolejowym. Jedziemy prosto na Zacler a nie w lewo w dół na Trutnow. Po przejeździe przez Zacler (taka długa prosta górnicza miejscowość) przejeżdżamy koło ski areału Zacler, potem miejscowość Babi i dojeżdżamy do Trutnova ale już za miastem. Na koniec skrótu mamy przejazd kolejowy i za nim skręcamy dwa razy w prawo i jesteśmy na głównej drodze na Pec pod Śnieżką, droga nr 14.
Na krótkim odcinku, około 3,8 km, mamy szeroko i prosto ale nie ma się co rozpędzać bo zaraz w miejscowości Młode Buki nasza droga nr 14 skręca w lewo przed zabudowaniami coś jak motel z dużym napisem "Grund" w żółtej tonacji.
W miejscowości Rudnik jedziemy w prawo wg oznakowania na Vrchlabi, musimy uważać bo zakręt jest pod kątem prostym i ciasny. Dalej już do samego Vrchlabi droga nr 14 jest prosta, pobłądzić nie ma jak.
Przez Vrchlabi przejeżdżamy prosto przez dwa nowo zbudowane ronda zostawiając dworzec autobusowy po prawej, potem mostek i jeszcze dwa zespoły zakrętów "prawy i lewy" tak jak droga z pierwszeństwem przejazdu prowadzi.
Następnie koło stacji benzynowej (czerwone logo) na następnym rondzie skręcamy w prawo na SM i już tylko prosto do końca.
Miejsce spotkań WZF
Ulubionym miejscem spotkań uczestników WZF jest Hotel Styl który znajduje się na samym wjeździe do SM po lewej stronie drogi. Elewacja zielona, łatwo widoczna (jak na internetowej stronie
www.hotel-styl.cz ) i oświetlona nawet w nocy.
Przed Hotelem znajduje się długi i wąski parking, tu trzeba zaparkować najbliżej jak się da od Hotelu. Hotel przyjmuje zapłatę w euro i w koronach czeskich, karty płatnicze też honorują.
Na wyposażeniu pokoi są ręczniki jak też mydło w małych kosteczkach i szampon w saszetkach. Jest też telefon na monety i skibus hotelowy co zawozi za 20 kc na stok i na życzenie przywozi z powrotem o ustalonej godzinie lub na telefon za drugie 20 kc.
Parkowanie koło hotelu jest bezpłatne. Narty i buty można trzymać w hotelowej ogrzewanej narciarni na prawo od recepcji.
Euro można wymienić w kantorach, nawet w markecie jest punkt wymiany albo w recepcji hotelu, kurs wynosi 27-28 kc za 1 euro. W centrum SM jest bankomat z którego można pobrać gotówkę.
Tereny narciarskie
Tereny narciarskie w SM podzielone są na dwa skiareały: Svaty Petr i Medvedin.
Rejon Sv. Petra obejmuje trzy wyciągi krzesełkowe oraz orczyki. Różnorodność tras pozwala zawsze na znalezienie czegoś interesującego i odpowiadającego naszym umiejętnościom.
Szczegółowy opis jest pod
http://www.holidayinfo.cz/stredisko.php ... oc=3&prg=0W rozwijanym menu po lewej mamy informacje o warunkach śniegowych, temperaturze, działających wyciągach, obraz z kamery on line, cennik jak również mapę areału z zaznaczonymi trasami i wyciągami.
Z tras na Sv. Petrze należy wyróżnić czerwoną nr 3 z reguły zawsze perfekcyjnie przygotowaną o dobrym nachyleniu i z dwoma krótkimi wypłaszczeniami świetnie nadającymi się na chwilowy odpoczynek.
Równie ciekawa i atrakcyjna dla dobrych narciarzy jest trasa czarna nr 4 o jednakowym nachyleniu i dużej szerokości.
Dla zabawy i ćwiczeń mamy do dyspozycji niebieską nr 2, długą, szeroką i w dużej części łagodnie opadającą.
W przypadku weekendowych dużych kolejek jak i na koniec dnia interesującym rozwiązaniem jest trasa nr 1 biegnąca wzdłuż 4 osobowego nowego krzesła Hromovka.
Dla regeneracji sił jak i odpoczynku ski areał posiada bogatą bazę gastronomiczną z bufetami barami dostępnymi na stoku.
Największe zagęszczenie punktów gastronomicznych mamy u zbiegu dolnych odcinków wyciągów krzesełkowych 2 i 4 osobowego. Centralnym punktem tego miejsca jest bar Audi.
W podziemiach baru Audi znajduje się toaleta o przyzwoitym standardzie.
Bardzo popularnym i przyjemnym, szczególnie w słoneczne bezwietrzne dni, miejscem spotkań i posiłków jest bar na Plani z tarasem i przechowalnią nart ważną dla osób posiadających wartościowe narty. Przechowalnia kosztuje 20 kc i znajduje się przy zimowym wejściu.
Rejon Medvedin/Horni Misecky położony na przeciwległym zboczu doliny obsługiwany jest przez jeden wyciąg krzesełkowy i kilka orczyków. Zaletą Mevedina jest nasłonecznienie stoków czego nie ma na Sv. Petrze za wyjątkiem szczytowego fragmentu.
Szczegółowy opis znajdziemy pod:
http://www.holidayinfo.cz/stredisko.php ... oc=9&prg=0I podobnie w rozwijalnym menu mamy opis wyciągów, cennik, informacje o warunkach śniegowych, temperaturze, obraz z kamer etc.
Najdłuższą ale i ciekawą trasą ma Medvedinie jest idąca od szczytu czerwona trasa nr 12a jak i jej odnoga 12b idąca z drugiej strony kanapy a obsługiwana przez orczyk.
Odcinek 12b jest szeroki o równym stałym nachyleniu znakomity do ćwiczenia jazdy na krawędziach.
Drugą bardzo atrakcyjną trasą jest, oznaczona wprawdzie jako niebieska, trasa nr 13 obsługiwana przez szybki 2 osobowy orczyk. Trasa ta jest bardzo szeroka, szczególnie w górnej części, ma stałe nachylenie i piękne nasłonecznienie w pogodne dni.
Dla dobrych narciarzy można polecić czarną trasę nr 11 o urozmaiconym nachyleniu i występujących miejscami niespodziankach.
Część gastronomiczna Medvedina składa się z baru na górze wyciągu 4 osobowego oraz Baru pod Żubrem w dolnej części trasy 12a. Do tego dochodzi parę barków-budek z miejscowymi specjałami. Bar pod Żubrem jest godny polecenia z uwagi na serwowane dania barowe jak i świetne mocne piwo.
Komunikacja i parkowanie w SM
Cały teren SM objęty jest całkowitym zakazem parkowania poza miejscami wyznaczonymi i nie radzę tego lekceważyć. Sprawnie działająca policja lokalna potrafi szybko i sprawnie „zaaresztować” pozostawione w złym miejscu auto, co kosztuje potem wiele czasu i pieniędzy.
Parkujemy na wyznaczanych parkingach i tak pod Sv. Petrem jest parking nad Łabą przy początku 4 osobowego krzesła. Wjeżdżamy zaraz za marketem i stacją benzynową skręcając w prawo przed garażami. Po lewej zostają garaże i po 100 metrach znowu w lewo koło budki parkingowego. Od sezonu 2004/2005 wszystkie parkingi pod skiareałami w SM są bezpłatne.
Kawałek dalej jest parking ze szlabanem (kiedyś teoretycznie strzeżony i płatny 150 kc dziennie, obecnie jak i inne bezpłatny) dogodny dla przyjeżdżających wczęsnie bo można zaparkować dosłownie 20-30 m od wyciągu.
Dojazd do parkingu przy Medvedinie nie nastręcza trudności, jedziemy prosto do końca aż po prostu skończy się dostępna w zimie droga i obsługa skieruje nas na parking.
Do poruszania się po miejscowości jaki przemieszczania z jednego ski areału na drugi możemy wykorzystać bezpłatne ski busy kursujące na głównych szlakach, rozkład jazdy dołączany jest do bezpłatnej mapki SM dostępnej w każdej kasie.
Wszystkie wyciągi w całym SM na obu areałach funkcjonują na jeden karnet bez względu na miejsce jego zakupienia. Możemy więc z trakcie dnia przemieścić się bezpłatnym skibusem na drugi areał. Od sezonu 2005/2004 funkcjonują karnety zbliżeniowe.
Przydatne inne informacje
Korony można kupić w kantorze na samym przejściu granicznym w Lubawce, dosłownie 5 metrów, naprzeciwko okienek celników i straży granicznej, ale po lewej stronie przy wjeździe do Czech, (przyjmują złotówki). Również niektóre sklepy czynne całodobowo, oferujące głownie piwo i inne alkohole, dokonują wymiany złotówek na korony.
Korony jednak lepiej wziąć z kraju. Można też zabrać euro i wymienić na miejscu w dowolnym kantorze po kursie około 27-28 kc za 1 euro. Istniej też możliwość wymiany złotówek ale kurs nie jest zbyt korzystny.
W centrum SM oraz przy kasie karnetowej na Chromovce jak i w innych kasach za karnety można zapłacić kartą Visa Elektron, Visa Clasic, MC , EC itp. Również większość hoteli i restauracji akceptuje płatności kartami powszechnie uznanych systemów.
Linki
Hotel Styl, miejsce spotkań WZF.
http://www.hotel-styl.cz/Strona Szpindlerowego Młyna z hotelami, pensjonatami, cyfrową mapą miejscowości i wieloma przydatnymi informacjami.
http://www.spmlyn.com/Strona ski areału z opisem.
http://www.skiarealspindl.cz/index.php?lang=7&ro=1Info-Centrum, przegląd miejsc zakwaterowania z możliwością rezerwacji on line. Punkt ten fizycznie znajduje się po prawej stronie przed wjazdem do SM.
Można tam znaleźć aktualne i wolne miejsca jak i uzyskać pełną informację o standardzie, cenach i wyposażeniu miejsc noclegowych.
http://www.spindleruv-mlyn.cz/Pozdrawiam i życzę miłego pobytu i przyjemnej jazdy w SM.
Lechu
stan aktualny na 04-2006
autor: Maciek - Zamieszczono: czw sty 03, 2008 9:31 pm
Z tego, co widziałem, chyba nic się nie zmieniło do chwili obecnej, czyli sezonu 2007/2008.