Wymiana oleju i filtra oleju - Fotorelacja
Szary_323F - 13 lis 2008 18:38
już od tygodnia zbierałem siędo wymiany oliwy i filtra... a jako, że wpadł mi w rękę olej to postanowiłem że wymienię. Z racji że miałem dziś dzień wolnego to postanowiłem to wykorzystać i skoczyć na działkę i podłubać przy Madzi
olej jaki dostała to Mobil Super M 15W-40, a filtr to zamiennik.
Zaczynamy od odkręcenia wlewu oleju, póki jeszcze jesteśmy "na górze" przydałoby się zlokalizować filtr oleju... jest on umieszczony pod kolektorem ssącym obok alternatora (to w tym czerwonym kółeczku na zdjęciu poniżej), aby go zdemontować należy wejść pod autko i z tej strony próbować go wykręcić, ale to za chwilę...
przed zejściem do kanału przydałoby się jeszcze zaopatrzyć w jakiś pojemnik w którym spocznie nasza zużyta oliwa. ja znalazłem wiaderko po farbie o pojemności 4litrów - więc powinno wystarczyć
potrzeba jeszcze klucz do odkręcenia "korka". jest to 19? lub 18 ;] nie pamiętam (były na jednym).
Więc tak przygotowani udajemy się na dół...
podstawiamy nasze wiaderko tak mniej więcej pod otworem zlewowym, powoli i delikatnie odkręcamy śrubkę (i tu uwaga, dobrze aby silnik nie był zbyt gorący bo oliwa może nas poparzyć). jak już ścieknie cześć to przypominamy sobie gdzie znajdował sięfiltr oleju jak byliśmy na górze... hmm jest on praktycznie pionowo nad korkiem zlewu oliwy - nie da się go nie zauważyć.
i tu kolejna uwaga, nie wszystka oliwa nam spłynie do miski, cześć zawsze zostaje w filtrze i można się poprudzić i silnik też (tak jak ja to zrobiłem)
Filtr odkręcamy w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara
i teraz przyszła pora na czasoumilacz... bo trzeba odczekać aż wszystko ładnie spłynie i ja sobie tak umilałem czas przez jakieś półtorej godzinki - nie śpieszyło mi się nigdzie.
a tak wygląda od góry bez filtra
Jak już wszystko nam ścieknie to wskakujemy do kanału sprawdzamy czy jeszcze nie ma resztek oliwy i zabieramy się do montowania filtra.
w pierwszej kolejności zabrałem się za oczyszczenie silnika z oleju, który wylał się ze starego filtra - nie zostawmy tam czegoś "obcego" np. w postaci kawałka ściereczki, która później mogłaby nam coś popsuć jak by siędostała do kanału olejowego...
następnie bierzemy do ręki filtr oleju i smarujemy delikatnie uszczelkę starym olejem aby nam lepiej się wkręcało i na następny raz aby się lżej odkręcało filtr. Zakręcamy go zgodnie z ruchem wskazówek zegara, starannie i mocno aby się nie poluzował podczas eksploatacji pojazdu.
kolejnym krokiem będzie zakręcenie korka w misce olejowej. musimy być dokładni także i w tym miejscu. korek należy wkręcić mocno ale też bez przesady, aby nie zerwać gwintu, bo później może być zonk
jak wszystko ładnie już na dole zrobiliśmy to idziemy na górę i bierzemy baniak z olejem
a tak wygląda już zamontowany na swoim miejscu filtr oleju
teraz wlewany go poprzez wlew oleju, który odkręciliśmy na samym początku naszej zabawy.
po wlaniu około 3 litrów, przekręciłem kluczyk aby uruchomić silnik aby "zassał" olej. gasimy i czekamy chwilkę, sprawdzamy bagnet i jaki jest na mim stan. dolewamy do odpowiedniej ilości, pamiętajmy że nie możemy przekroczyć stanu "F" - full na bagnecie, czyli wartości szczytowej.
mi wlało sięokoło 3,6 może 3,7l - akurat baniaczek 4 litrowy wystarczył.
Koszty:
Filtr (zamiennik) - 12 zł
Olej Mobil Super M 15W-40 - 65 zł
Czasoumilacz - 2,35zł
łączny czas wymiany około 2 godzin.
mam nadzieje że komuś się przyda ta fotorelacja
pozdrawiam
TALREP - 14 lis 2008 7:24
hmm, nie za dużo tego oleju przypadkiem ci weszlo? Zaraz po zalaniu świerzym olejem na bagnecie zawsze będzie za mało bo olej nie zdąży spłynąć do miski olejowej. Ja zawsze zalewam 3L i jak olej spłynie to jest OK.
I jeszcze jedna uwaga. Korek wlewu oleju lepiej jest odkręcić po wukręceniu korka spustowego w misce i filtra oleju, wtedy jest latwiej spuszczać olej bo nie ma takiego cisnienia i nie pochlapiesz sie przy odkrecaniu korka spustowego i filtra.
Szary_323F - 14 lis 2008 9:49
nie za dużo tego oleju przypadkiem ci weszloa wiesz, że nie nie napisałem tego, ale jak spuszczałem olej to później mazdę podniosłem lewarkiem do góry i najprawdopodobniej wszystek olej się zlał do wiaderka.
Korek wlewu oleju lepiej jest odkręcić po wukręceniu korka spustowego... fakt ale jak to się mówi "zapomniało mi się"
D4NI3L - 16 lis 2008 21:05
no to filterek juz zakupilem tylko zastanawiam sie jakim olejem teraz go zalać do tej pory był zawsze lotos 15W40?!?! hmm??
żubr - 17 lis 2008 8:55
wszystko ok, oprócz tego że uszczelkę smaruje się NOWYM olejem i nie po to żeby lepiej się wkręcało, tylko żeby przy następnej wymianie filtr dał się wykręcić bez problemu. Inaczej uszczelka zostaje zwulkanizowana z blokiem i bardzo ciężko potem usunąć jej resztki. Filtr przykręcić ręką bez użycia narzędzi.
a uruchamianie silnika żeby "zassał" olej przy wlanych 3ch litrach to bardzo zły pomysł. Wlać tyle żeby było pod max, może nawet lekko przekroczyć i tyle.
mod - 20 lis 2008 12:52
Hmm to nowym czy starym olejem. Na forum było już kiedyś pisane że starym... to która wersja prawdziwa Ja bym hmm użył nowego ale może się mylę.
trelemorele - 04 cze 2009 8:55
hm dziwne mi tez weszło 3 L oleju i jest prawie idealnie na bagnecie troche ponad polowe jezdze juz 2 tyg i jest ok. Moze całosc sie nie zlała.... ale niby auto stało godzinke i nic juz nie kapało to zakreciłem i zalałem.
co do smarowania uszczelki to sam nie wiem posmarowałem nowym olejem ale w ksiazce serwisowej typu sam naprawiam wyczytałem ze dobrze jest posmarowac smarem ale jakos ta opcja mi sie nie widziała